In deze rapportage brengen we aan de hand van TenderNed-data in beeld hoe de aanbestedingsmarkt voor kantoormeubilair er in de periode 2018-2024 uitzag.
Uitgangspunt analyse
- Gunningen voortkomend uit een dynamisch aankoopsysteem (DAS) zijn buiten beschouwing gelaten.
- Schoolmeubilair is niet meegenomen in deze sectorrapportage. Zie hiervoor de sectorrapportage onderwijs.
CPV-codes
Deze analyse is gebaseerd op de volgende CPV-codes:
- 39100000-3 Meubilair
- 39130000-2 Kantoormeubilair + alle onderliggende codes
- 39110000-6 Zitmeubelen, stoelen en aanverwante producten, en bijbehorende onderdelen
Aantal aanbestedingen kantoormeubilair
In de periode 2018-2024 zijn er jaarlijks gemiddeld 58 opdrachten voor kantoormeubilair aangekondigd. In 2024 stijgt het aantal aanbestedingen voor kantoormeubilair fors; van 56 in 2023 naar 83 in 2024.
- 2018: 52
- 2019: 43
- 2020: 49
- 2021: 66
- 2022: 55
- 2023: 56
- 2024: 83
Aantallen naar CPV-code
In de periode 2018-2024 is de verdeling als volgt:
- 39110000-6 Zitmeubelen, stoelen en aanverwante producten, en bijbehorende onderdelen werd slechts 12 keer gebruikt
- 39130000-2 Kantoormeubilair was goed voor 183 keer
- De algemene CPV-code 39100000-3 Meubilair was logischerwijs het populairst (209 keer)
Aantallen per opdrachttype
Sinds 2020 bestaan de aanbestedingen voor kantoormeubilair enkel uit leveringen.
Inschrijvingen
Op opdrachten voor kantoormeubelen werd tot en met 2023 steeds vaker ingeschreven door meerdere ondernemingen. Waar in 2018 ongeveer 13% van de aanbestedingen slechts één inschrijving had is dit in 2023 teruggelopen tot 0%. Terwijl de globale trend juist een toename laat zien van het aandeel aanbestedingen met één inschrijving. In 2013 was dit 12% van de aanbestedingen en in 2023 was dit 16%.
In 2024 lijkt er een trendbreuk te ontstaan binnen de sector kantoormeubilair. In 2024 stijgt het aandeel gunningen met slechts één inschrijver.
Aantallen per opdrachtaard
In de periode 2018-2024 stijgt met name het aandeel raamovereenkomsten voor kantoormeubilair. In 2018 betrof 61% van de publicaties een raamovereenkomst, vanaf 2021 loopt dit aandeel op naar 65% of hoger.
Aantallen per type aanbestedende dienst
Gemeenten en publiekrechtelijke instellingen besteden de meeste kantoormeubelen aan.
Vroegtijdige beëindigingen
In 2022 en 2023 is het aandeel vroegtijdige beëindigingen voor kantoormeubilair steeds lager dan het gemiddelde van alle aanbestedingen samen. Maar in 2024 is dit verschil bijna niet meer aanwezig:
Jaartal | Kantoormeubilair | Alle aanbestedingen |
---|---|---|
2022 | 4% | 10% |
2023 | 0% | 8% |
2024 | 6% | 8% |
Marktconsultaties en openbare procedures
Het relatieve aandeel marktconsultaties wisselt sterk over de jaren. Deze schommeling zou verklaard kunnen worden door het relatief lage aantal aanbestedingen in verhouding tot andere sectoren, waardoor één marktconsultatie meer of minder al een sterke impact kan hebben. Het landelijk gemiddelde lijkt over deze periode veel minder te schommelen en zit tussen de 14% en 17%.
Verder wordt er voornamelijk gebruikgemaakt van de openbare procedure, dit komt overeen met de trend die te zien is over alle aanbestedingen.
Meer informatie
- Kantoormeubilair op ikwilcirculairinkopen.nl
- Buyer Group Kantoormeubilair op pianoo.nl
- MVI-criteria Kantoorfaciliteiten en diensten op pianoo.nl