Het gaat wel eens mis in een aanbesteding. Gelukkig leren we van onze fouten en van die van anderen.
Bekijk daarom de 5 meest voorkomende fouten gemaakt door ondernemers. En… hoe u zelf kunt voorkomen, dat het bij u ook misgaat.
1. Er wordt gewacht tot het laatste moment met het versturen van de offerte
Neem geen onnodig risico door pas vlak voor de deadline uw aanmelding of inschrijving te versturen. Zorg dat u ruim de tijd neemt om alle stappen te doorlopen binnen de aanbesteding. Als u de offerte heeft verstuurd kunt u deze nog tot de deadline van de kluissluiting intrekken, wijzigen en opnieuw insturen.
Zo voorkomt u dat een opdracht misloopt, door tijdnood, of onvoorziene omstandigheden, zoals een storing bij uw eHerkenningsleverancier.
2. De aanmelding of inschrijving is niet goed gecontroleerd
Regelmatig horen we bij onze Servicedesk van ondernemers dat ze onverwacht worden uitgesloten van deelname aan een aanbesteding. Dat komt dan vaak doordat hun aanmelding of inschrijving niet compleet is, bijvoorbeeld omdat er een document ontbreekt.
Check daarom altijd goed of u alle gevraagde informatie en documenten heeft aangeleverd. Is de UEA terug te vinden onder de documenten? Zijn alle eisen en criteria beantwoord? Ontbreekt er toch iets? Dan kunt u dit nog corrigeren totdat de deadline is verstreken.
3. De offerte is niet verstuurd
Het komt ook voor dat de offerte niet is verstuurd. Het lijkt een open deur: maar vergeet niet om uw aanmelding of inschrijving daadwerkelijk te versturen. Dit is de laatste taak in het dashboard van de aanbesteding. U heeft zich pas aangemeld of ingeschreven als:
- de voortgangsbalk bovenin uw scherm volledig is gevuld
- u een bewijs van aanmelding/inschrijving heeft ontvangen in uw berichtenbox
4. Een gewijzigd eHerkenningsmiddel is gekoppeld aan een nieuw gebruikersaccount
Als er iets wijzigt aan uw eHerkenningsmiddel dan moet u het opnieuw koppelen aan TenderNed. Daarna kunt u er weer mee inloggen.
Het is hierbij belangrijk dat u het opnieuw koppelt aan uw bestaande gebruikersaccount in TenderNed. U behoudt dan uw autorisatierol en blijft toegang houden tot uw eerder ontvangen berichten. Kiest u ervoor om een nieuw gebruikersaccount aan te maken dan krijgt u mogelijk een lagere autorisatie rol en ziet u uw eerder ontvangen berichten niet meer.
5. Er is geen tweede lokaal beheerder aanwezig
Is er binnen uw onderneming maar één gebruiker met de autorisatierol van lokaal beheerder? Dan kunnen bepaalde handelingen niet uitgevoerd worden bij afwezigheid van deze lokaal beheerder. Bijvoorbeeld tijdens vakantie of ziekte.
Zo is het niet mogelijk de autorisatierollen van andere gebruikers te wijzigen, en kunnen de organisatiegegevens niet aangepast worden. Daarom adviseren wij om aan minimaal twee gebruikers de rol van lokaal beheerder te geven. Zorg er ook voor dat bij uitdiensttreding de rol wordt overgedragen.
Meer hulp bij TenderNed gebruiken
Ondervindt u problemen met het gebruik van TenderNed? Kijk dan eerst of de informatie op onze website u kan helpen. Bekijk bijvoorbeeld de uitgebreide handleidingen, de veelgestelde vragen of de tips. U kunt ook een training volgen om TenderNed (beter) te leren gebruiken en aanbestedingen te vinden.
Help ons verbeteren
Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden, laat ons dit weten via de feedback knop. Deze staat op de meeste pagina’s van onze website. Wij passen de website regelmatig aan naar aanleiding van feedback.