Vragenlijst over klachtafhandeling bij aanbestedende diensten

Nieuws | 11 december 2024

Aanbestedende diensten ontvingen op 10 december 2024 een uitnodiging van ons om een vragenlijst in te vullen over het afhandelen van klachten van ondernemers. Het doel is een beter inzicht te krijgen in de manier waarop aanbestedende diensten hun klachtenloketten hebben ingericht en hun ervaringen met het afhandelen van klachten.

Vragenlijst in TenderNed

Genodigden kunnen de vragenlijst tot en met 13 januari 2025 invullen. Dit duurt 5 tot 10 minuten en is volledig anoniem. De vragenlijst is te vinden in de TenderNed-applicatie. In de uitnodiging leggen we uit waar aanbestedende diensten de vragenlijst vinden.

Onderzoek in opdracht van ministerie van Economische Zaken

De vragenlijst is opgesteld door onderzoeksbureau KWINK groep, dat het onafhankelijke onderzoek uitvoert in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. De antwoorden van aanbestedende diensten zijn alleen door KWINK groep in te zien. Na afloop van het onderzoek schrijft het onderzoeksbureau een monitoringsrapportage met daarin de bevindingen over de ervaringen van aanbestedende diensten met klachtenloketten. De rapportage met de geanonimiseerde antwoorden wordt openbaar gedeeld.

Voorstel tot wijziging Aanbestedingswet

De Tweede Kamer behandelt een voorstel tot wijziging van de Aanbestedingswet. Hierin is een verplichte klachtenregeling bij aanbestedende diensten opgenomen om de rechtsbescherming van ondernemers bij aanbesteden te verbeteren.

De uitkomsten van het onderzoek wordt gebruikt als nulmeting om in de toekomst de vooruitgang op het gebied van klachtafhandeling te monitoren.

Naar boven
Logo Rijksoverheid - Naar beginpagina van Tenderned.nl