Juiste trefwoorden verbeteren vindbaarheid aanbesteding

Nieuws | 29 februari 2024

Bij het in de markt zetten van een opdracht is het belangrijk dat u de juiste trefwoorden gebruikt. Zo vergroot u de kans dat geïnteresseerde ondernemers uw opdracht zien. Uit onze data blijkt dat trefwoorden vaak niet effectief worden gebruikt en in 25% van de aankondigingen via TenderNed niet worden ingevuld. Dat terwijl trefwoorden, net als de titel en omschrijving, een belangrijke rol spelen in de vindbaarheid van uw opdracht.

Trefwoorden als hulpmiddel

Trefwoorden zijn woorden of woordgroepen waarmee bezoekers op TenderNed of in een zoekmachine, bijvoorbeeld Google, naar aankondigingen zoeken. Het is een hulpmiddel om een aanbesteding makkelijker vindbaar te maken. Zoekmachines zoals Google indexeren websites en gebruiken onder andere trefwoorden om te bepalen hoe relevant het is om een aanbesteding te laten zien tussen de zoekresultaten.

Daarnaast hebben ruim 40.000 TenderNed-gebruikers een interesseprofiel ingesteld om zo geattendeerd te worden op aankondigingen. Hierbij zijn in veel gevallen ook zoekwoorden opgegeven. Er wordt dan bekeken of er een overeenkomst is met een woord in de titel, korte omschrijving of trefwoord.

Trefwoorden effectief gebruiken

Het is van belang om trefwoorden op te nemen die goed aansluiten bij de opdracht en die overeenkomen met de zoekopdrachten van geïnteresseerden. Maak gebruik van trefwoorden die aanvullend zijn op de titel en omschrijving. Dit kunnen dan synoniemen, afkortingen of een omschrijving in spreektaal zijn.

Bekijk hieronder de 5 zoekwoorden die het meest worden gebruiken op het aankondigingenplatform:

  • Beveiliging
  • Siem (afkorting voor Security information and event management)
  • Schoonmaak
  • ProRail
  • Defensie

Bekijk hieronder de 5 zoekwoorden die het meest worden gebruikt in het interesseprofiel:

  • WMO
  • Communicatie
  • ICT
  • Onderhoud
  • Energie

Tips voor het kiezen van trefwoorden

Let bij het kiezen van de juiste trefwoorden op de volgende punten:

  • Kies unieke trefwoorden. Woorden die al zijn opgenomen in de titel of omschrijving zijn al onderdeel van de zoekopdracht en voegen dan niks toe als ze ook gekozen worden als trefwoorden.
  • Kies specifieke trefwoorden. Het woord ‘aanbesteding’ of een referentienummer toevoegen als trefwoord heeft geen zin. Aanbesteding is veel te algemeen en een referentienummer zal bij een onderneming bijna nooit bekend zijn.
  • Denk vanuit de doelgroep. Kies trefwoorden die ondernemers gebruiken. Dat vergroot de kans dat zij de aanbesteding tegenkomen via een zoekopdracht of via hun interesseprofiel.

TenderNed werkt ook aan verbeteren vindbaarheid

TenderNed heeft het afgelopen jaar veel aandacht besteed aan Search Engine Optimization (SEO). Met als doel om de website en aankondigingen beter vindbaar te maken via zoekmachines. Door goede trefwoorden te gebruiken bij uw opdracht kunt u er zelf voor zorgen dat deze makkelijker vindbaar wordt.

Naar boven
Logo Rijksoverheid - Naar beginpagina van Tenderned.nl