5 tips voor goede vindbaarheid van uw aanbesteding

Nieuws | 19 mei 2022

Per jaar verschijnen ruim 20.000 aankondigingen op TenderNed. Hoe zorgt u ervoor dat uw bekendmaking opvalt? Met deze 5 tips trekt uw opdracht de aandacht van ondernemers.

1. Geef uw aanbesteding een begrijpelijke en uitnodigende naam

De naam van uw aanbesteding is het meest prominente onderdeel van uw aankondiging in de zoekresultaten van een onderneming. Zorg daarom dat deze begrijpelijk en uitnodigend is voor potentiële inschrijvers. Wij adviseren u in ieder geval het onderwerp van de opdracht op te nemen in de naam. Lees ook welke zaken u achterwege kunt laten in de naam uw aanbesteding.

2. Geef voldoende informatie in de korte opdrachtomschrijving

Met een goede korte opdrachtomschrijving helpt u ondernemers beoordelen of uw opdracht interessant is voor hen. Als de informatie in de korte omschrijving niet concreet en helder is, dan moeten zij inloggen en zoeken in documenten om de vraag alsnog scherp te krijgen.

3. Geef de juiste CPV-code mee

Bij de aankondiging van een opdracht moet u een CPV-code vermelden. De CPV-code beschrijft de opdracht. Ondernemers kunnen opdrachten zoeken op CPV-code. Geeft u de juiste CPV-code mee aan een opdracht, dan kunnen ondernemers deze makkelijk vinden.

4. Gebruik trefwoorden aanvullend op de inhoud van uw aanbesteding

Bij ‘Uitgebreide kenmerken’ heeft u de mogelijkheid om aanvullende trefwoorden op te nemen. Een ondernemer kan bij het zoeken naar opdrachten 1 of meerdere zoekwoorden invullen. Deze zoekwoorden worden vergeleken met de inhoud van de publicatie, zoals de titel, de korte omschrijving en de trefwoorden. Zorg dat de trefwoorden die u gebruikt aanvullend zijn en niet identiek aan de titel en korte omschrijving.

5. Deel uw aankondiging op LinkedIn

Breng uw opdracht actief onder de aandacht van ondernemers. Via het aankondigingenplatform kunt u uw aankondigingen direct delen op LinkedIn via de button Deel op LinkedIn. Voeg #hashtags toe die betrekking hebben op uw opdracht voor extra exposure. Via de LinkedIn-functie ‘Wie kan uw bijdrage zien?’ kunt u de aankondiging in 1 handeling doorplaatsen op Twitter of bijvoorbeeld een relevante groep waarvan u lid bent.

Naar boven
Logo Rijksoverheid - Naar beginpagina van Tenderned.nl