Weener XL is het werk- en ontwikkelbedrijf van de gemeente ?s-Hertogenbosch. Wij zijn er voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Weener XL biedt een totaalpakket, waarb? passend werk en participatie voorop staan. We voorzien in (aanvullend) inkomen voor mensen die daarvoor een beroep op ons doen en toetsen of z? daar recht op hebben.Bij Weener XL is de cultuur open en informeel. We werken hard om de beste dienstverlening voor onze klanten te kunnen leveren. We verwachten flexibiliteit en zelfstandigheid van onze medewerkers. Als het nodig is, zetten we net een stapje extra voor onze klant. Het teamDe functie van Consulent Inkomen is gepositioneerd binnen het team Frontoffice Inkomen. De kerntaak van het team is om ervoor te zorgen dat inwoners die recht hebben op een uitkering deze tijdig en juist uitgekeerd krijgen. Bij dit team werken ca 25 inkomensconsulenten onder aansturing van een teamleider en een co?rdinator.Dit team maakt onderdeel uit van de Afdeling Werk & Dienstverlening, waaronder ook de teams Inkomen Backoffice, Werk & Poort en Ondernemerschap & Handhaving gepositioneerd zijn. De afdeling Werk en Dienstverlening is een bedrijfs- en beleidsmatige afdeling, opererend op het snijvlak van economische ontwikkelingen, de arbeidsmarkt en sociale infrastructuur.Kerntaken zijn:het toeleiden van werkzoekenden naar werk;het verstrekken van een (tijdelijk) inkomen;het (financieel) ondersteunen van burgers met een laag inkomen en/of handicap De functieSamen met je collega?s zorg jij ervoor dat inwoners die recht hebben op een uitkering deze tijdig en juist uitgekeerd krijgen. Je beheert je eigen caseload en bent eerste aanspreekpunt voor jouw klanten. Naast het onderhouden van persoonlijk contact met klanten, geef je informatiebijeenkomsten en ga je soms op huisbezoek. Je stelt het recht op (en de hoogte van) de uitkering vast. Je beoordeelt aanvragen, mutatieonderzoeken en be?indigingsonderzoeken op relevante juridische en maatschappelijke aspecten en op het recht op voorliggende voorzieningen. Daarnaast ben je bezig met het opleggen van waarschuwingen en boetes. Indien nodig neem je een intrekkings-, terugvorderings- en/of herzieningsbesluit. Je bent proactief, denkt vanuit mogelijkheden en je ondersteunt de klant ook op het gebied van overige inkomensvraagstukken. Wij vinden het belangrijk dat je kan individualiseren en dat je waar nodig maatwerk kan leveren binnen de kaders en de strekking van de Participatiewet. Dit om te komen tot de beste oplossing voor jouw klant. Je werkt samen met de werkconsulenten om zaken op het gebied van rechtmatigheid en doelmatigheid met elkaar te verbinden. Zo krijg je een compleet en ge?ntegreerd beeld van de klant met als doel de klant zo goed mogelijk te helpen. Op klantniveau overleg je als consulent inkomen met interne- en externe ketenpartners en instanties in relatie tot verstrekking van uitkeringen en aanverwante regelingen. Hierin neem je een stevige adviserende rol, waarbij je de belangen van de organisatie, de samenleving ?n de klant tegen elkaar afweegt om tot zorgvuldige besluitvorming te komen. Indien nodig verwijs je cli?nten door naar andere afdelingen of partners. Je bent alert op signalen van fraude. Je neemt initiatief om samen met de medewerker van team Ondernemerschap & Handhaving verificatieonderzoeken uit te voeren.Afhankelijk van de plaatsing binnen het team kan het voorkomen dat je meer betrokken bent bij nieuwe aanvragen of meer focus hebt op onze bestaande klanten. Wel wordt verwacht dat je alle bovenstaande werkzaamheden kunt verrichten.