De gemeenten Appingedam, Delfzijl en Loppersum zijn samen op weg naar ??n nieuwe gemeente: de gemeente Eemsdelta. Met het vizier op de samenwerking, maar met oog voor de eigenheid van elke organisatie, bouwen we aan een stabiele, zelfbewuste en krachtige samenleving. De gemeente Appingedam staat voor een aantal grote opgaven de komende jaren. Dat heeft alles te maken met afnemende inwonertallen, aardgaswinning en gemeentelijke herindeling. Onze inwoners en bedrijven schrikken daar niet voor terug, maar steken energie in de toekomst. Ze kunnen daarbij rekenen op gemeenten die hen ondersteunen, de samenwerking zoeken en dromen, ambities proberen waar te maken.Wij stimuleren dat inwoners zelf verantwoordelijkheid nemen en ondersteunen diegenen die niet in staat zijn zichzelf te redden. Onze medewerkers hebben passie voor hun werk. Zij stellen hoge eisen aan zichzelf en aan elkaar, waarbij ieders kwaliteiten worden gewaardeerd en benut. Wij stimuleren initiatief, lef, verantwoordelijkheid en samenwerking. Onze medewerkers zijn ons "goud" en wij zorgen als organisatie voor de juiste faciliteiten.Het team Financieel beleid binnen de afdeling Bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor de volledige ontwikkeling, co?rdinatie en advisering over het financi?le beleid van de gemeente. Daarnaast draagt het team Financieel beleid zorg voor de rapportages binnen de P&C-cyclus. Door een toename van de werkzaamheden en vertrek van een onze collega's is er vacatureruimte ontstaan. Werkzaamheden: De versterkingsopgave zal de komende jaren grote impact hebben, dat werkt door op de afdeling financi?n. In de versterkingsopgave zitten enkele grote geldstromen verweven die inzichtelijke gemaakt moeten worden en gekoppeld moeten worden aan de andere opgaven in de gemeente. Hiernaast is onze gemeente zich ook aan het voorbereiden op de aanstaande herindeling. Op het gebied van financi?n is inmiddels een werkgroep actief die toewerkt naar de nieuw te vormen gemeente Eemsdelta. Naast de werkgroep (en de hier uit voortvloeiende taken, zoals het opstellen van financi?le documenten voor de nieuwe gemeente) is er een rol in het toetsen van raadsvoorstellen en collegebesluiten aan de zogenaamde Arhi-procedure. En de reguliere planning en controlecyclus dient onverstoord door te lopen. Onderstaande werkzaamheden worden in overleg verdeeld onder de financi?le beleidsmedewerkers. (Mede) opstellen van de kadernota en beleidsrapportage;(Mede) opstellen van de jaarrekening en jaarverslag;Voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van de begroting;Ondersteuning bij financi?le vraagstukken rondom versterkingsopgave;Ondersteuning bij financi?le toetsing in het kader van de Arhi-procedure;Geven van financi?le en economische adviezen (organisatie breed);Medeverantwoordelijk voor de advisering met betrekking tot het Gemeentefonds;Verantwoordelijk voor de financi?le vertaling van en advies voor het sociaal domein;Overige voorkomende werkzaamheden, bijvoorbeeld (investerings)projecten en interne controle.