De werkzaamheden bestaan uit het geotechnisch toetsen van het gehele netwerk op de aspecten constructieve veiligheid en kritische treinsnelheid.
Fase 1
Geotechnische schematisering van het Netwerk
Resultaten van de geotechnische toetsing van de constructieve veiligheid, waarbij zowel naar een aslast van 20 ton als naar een aslast van 22,5 ton zal worden gekeken.
Resultaten van de geotechnische toetsing van de kritische treinsnelheid, om de kansen voor snelheidsverhogingen in toekomst inzichtelijk te krijgen.
Fase 2
Indien een negatief resultaat bij de toetsing op constructieve veiligheid wordt vastgesteld, zal aanvullend geotechnisch onderzoek worden geïnitieerd om de basisinformatie te verbeteren.
Fase 3
Indien aan het einde van fase 2, blijkt dat een aantal delen nog niet aantoonbaar voldoen aan de gestelde norm, dan zal van deze delen een Schetsontwerp (SO) met investeringskosten wordt bepaald, om het baanlichaam naar D4 verbouwniveau te brengen.