Terug naar overzicht
23 apr. 2022 - Aankondiging in het geval van vrijwillige transparantie vooraf

Accountantsdiensten op basis van Best Value Procurement

Gemeente Breda
Omschrijving
betreft een wijziging van de oorspronkelijke opdracht: Met opdrachtnemer is op dit moment een overeenkomst gesloten inzake accountantsdiensten voor de boekjaren 2017 tot en met 2020. De overeenkomst is afgesloten met een initiële looptijd van vier (4) jaar met de mogelijkheid tot twee (2) maal een optie tot verlenging van twee (2) jaar. De opdrachtgever heeft na de initiële looptijd d.d. 15 juli 2021 van de overeenkomst gebruik gemaakt van de eerste verlengingsmogelijkheid om de overeenkomst te verlengen voor een periode van twee tot d.d. 15 juli 2023. De opdrachtnemer is op dit moment verantwoordelijk voor: • De controle van de jaarrekening in overeenstemming met wettelijke bepalingen, in acht nemend de relevante verordeningen en het normen en toetsingskader van de gemeente; • Controle van de in de jaarrekening opgenomen verantwoording Single information Single audit (SISA); • Evt. aanvullende diensten waarover tussen gemeente en partner afspraken zijn gemaakt. Aanvullende opdracht: Betreft de noodzakelijke aanvullende controlewerkzaamheden inzake de jaarrekeningcontrole vanaf boekjaar 2021 tot en met boekjaar 2024. De aanbestedende dienst wenst een beroep te doen op artikel 2.163d Aanbestedingswet onder de navolgende motivering. Het uitvoeren van de aanvullende controlewerkzaamheden door een andere contractant is om technische redenen en de extra kosten die een verandering met zich mee brengt, niet wenselijk en werkt kostenverhogend. Het betreffen extra werkzaamheden die nodig zijn om een oordeel te kunnen geven over de jaarrekening. Het uitvoeren van de werkzaamheden door een andere contractant/accountant zal tot aanzienlijk ongemak leiden en zal tot aanzienlijke kostenstijgingen leiden. Accountants moeten handelen in overeenstemming met hun beroepsregels en het is niet toegestaan om zonder aanvullende werkzaamheden te vertrouwen op het oordeel van een andere controlerend accountant. De oorzaak is dat het meegegeven contractbedrag niet realistisch is geweest. Dit werd vooral veroorzaakt door een te optimistische inschatting van de staat van de administratieve organisatie en interne beheersmaatregelen door de opdrachtgever. Het lukt de opdrachtgever niet om deze tijdig op het gewenste niveau te krijgen. Hierdoor zijn extra werkzaamheden nodig voor het afgeven van een controleverklaring door de accountant. De aanvullende werkzaamheden hebben een totale waarde van € 330.000 (boekjaren 2021 t/m 2024)

Details

Juridisch kader
Aanbestedingswet 2012
Type opdracht
Diensten
Procedure
Onderhandeling zonder bekendmaking
Trefwoorden
Hoofdopdracht (CPV-code)
79200000-6 Boekhoudkundige, audit- en fiscale diensten
Bijkomende opdracht(-en) (CPV-code)
79200000-6 Boekhoudkundige, audit- en fiscale diensten
Plaats van uitvoering (NUTS-code)
NEDERLAND (NL)
TenderNed-kenmerk
358849
Referentienummer
-
PB/S nummer
2022/S 081-219331
Europees of nationaal
Europees

Planning

Aanvang opdracht
-
Voltooiing opdracht
-
Sluitingsdatum
-

Gerelateerde publicaties

Geen