Rijkswaterstaat Programma's, Projecten en Onderhoud
Aanmelden op deze aanbesteding is niet meer mogelijk
Details
Publicatie
Documenten
Vraag en antwoord
Omschrijving
Ontwerp, uitvoering en instandhouding van de A27 tussen Utrecht en Hilversum (knooppunt Eemnes) en de A1 tussen Hilversum (knooppunt Eemnes) en aansluiting Bunschoten-Spakenburg in beide richtingen middels een DBFM overeenkomst.
Doel van het Project is om de maatregelen van het Tracébesluit uit te voeren. Het Tracébesluit A27/A1 betreft de aanpassing van de A27 tussen Utrecht en Hilversum (knooppunt Eemnes) en de A1 tussen Hilversum (knooppunt Eemnes) en aansluiting Bunschoten-Spakenburg in beide richtingen. Het project is opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). De wegaanpassing betreft:
• Uitbreiding van de autosnelweg A27 van 2x2 naar 2x3 rijstroken op het traject Utrecht-Noord – Knooppunt Eemnes, met een ruimtereservering in de middenberm voor een toekomstige vierde rijstrook of een (H)OV-verbinding;
• Aanleggen van een spitsstrook op de vluchtstrook tussen aansluiting Utrecht-Noord en aansluiting Bilthoven;
• Uitbreiding van de autosnelweg A1 van 2x2 naar 2x4 rijstroken op het traject Knooppunt Eemnes – aansluiting Bunschoten-Spakenburg;
• Verbreden van de verbindingsboog in knooppunt Eemnes van de A27 naar de A1 van 1 naar 2 rijstroken;
• Vervangen van de aansluiting Hilversum op de A27 door een veel compactere aansluiting.
• Ombouw aansluiting Bilthoven
De overige maatregelen betreffen in hoofdzaak het aanleggen of verplaatsen van geluidsschermen, het aanleggen van tweelaags ZOAB en het treffen van de noodzakelijke maatregelen voor waterhuishouding en natuurcompensatie. Ook worden diverse kunstwerken aangepast of vernieuwd.
Het Project bestaat uit twee fasen, de aanleg en de instandhouding gedurende 25 jaar.