Handleiding TenderNed voor ondernemingen

1 Registreer uzelf als gebruiker

Voordat u met TenderNed kunt werken, moet u zich als gebruiker (kosteloos) registreren. U doorloopt hiervoor eenmalig onderstaande stappen 1.1 t/m 1.4.

  • Wilt u alleen een interesseprofiel aanmaken voor het ontvangen van attenderingen? Dan volstaat een gebruikersaccount. Hiermee kunt u ook interesse tonen in aanbestedingen, zodat u automatisch geïnformeerd wordt over wijzigingen in de betreffende aanbesteding (nieuw gepubliceerde aankondigingen of documenten).
  • Wilt u namens een onderneming kunnen reageren of inschrijven op aanbestedingen? Dan heeft u eHerkenning nodig om uw onderneming te registeren, of uw onderneming in TenderNed te koppelen aan uw account (er zijn wel kosten verbonden aan het aanschaffen van een eHerkenningsmiddel). U kunt er voor kiezen eerst een (persoonsgebonden) eHerkenningsmiddel aan te vragen en daarmee direct uzelf en uw organisatie aan te melden. Zie het Stappenplan registreren met eHerkenning voor nieuwe gebruikers. Of u kunt alvast een gebruikersaccount aanmaken en later uw organisatie koppelen d.m.v. eHerkenning. Zie hiervoor het Stappenplan koppelen eHerkenning aan een TenderNed account.
  • Werkt u namens meerdere ondernemingen dan heeft u per onderneming een eHerkenningsmiddel nodig. U dient per onderneming een gebruikersaccount aan te maken.
  • Meer informatie over TenderNed en eHerkenning.

1.1 Vul uw login-gegevens in

  • Klik op Registreren bovenaan de homepage van TenderNed.
  • Wanneer u kiest voor Registreren met eHerkenning dient u eerst een eHerkenningsmiddel aan te schaffen. De registratie van uw persoonlijke account en uw organisatieaccount gebeuren dan in één keer. Meer informatie over eHerkenning.
  • Wilt u zich alleen registreren als gebruiker of heeft u (nog) geen eHerkenning? Vul dan uw gebruikersnaam, e-mailadres en wachtwoord in. Kies bijvoorbeeld uw voor- en achternaam als gebruikersnaam. Klik vervolgens op Volgende stap.

1.2 Vul uw contactgegevens in

  • Vul uw contactgegevens in zoals uw naam en vaste telefoonnummer.
  • Vul uw mobiele telefoonnummer in. Dit telefoonnummer moet worden gecontroleerd op juistheid. Dit doet u door op de knop Verifieer nummer te klikken nadat u het mobiele telefoonnummer heeft ingevuld. Op het opgegeven mobiele telefoonnummer ontvangt u vervolgens een transactiecode. Vul deze in op het scherm.
  • Klik vervolgens op Volgende stap.

1.3 Controleer uw gegevens en accepteer de gebruiksvoorwaarden

  • Controleer alle gegevens die u hebt ingevuld.
  • Kloppen bepaalde gegevens niet? Klik dan op Vorige stap en pas uw gegevens aan. Klik vervolgens weer op Volgende stap.
  • Lees de gebruiksvoorwaarden via de link de gebruiksvoorwaarden. Gaat u hiermee akkoord? Vink dan Ik ga akkoord met de gebruiksvoorwaarden aan.
  • Klik vervolgens op Volgende stap.

1.4 Activeer uw TenderNed-account

Uw TenderNed-account is nu aangemaakt maar nog niet actief. Binnen enkele minuten na uw registratie, ontvangt u op het e-mailadres dat u hebt ingevuld een e-mail met een activatielink.

  • Om uw TenderNed-account te activeren, klikt u op de activatielink in de e-mail. Doe dit binnen 10 dagen. Daarna verloopt de activatielink en moet u een nieuwe aanvragen.
  • Hebt u geen e-mail met activatielink van ons ontvangen? Klik dan op de link Verstuur het e-mailbericht met de activatielink opnieuw naar het bovenstaande e-mailadres of controleer uw spam-box.

2 Inloggen op TenderNed

Wanneer u als gebruiker bent geregistreerd en geactiveerd, kunt u met uw gebruikersnaam en wachtwoord inloggen op TenderNed. Om misbruik van uw inloggegevens te voorkomen, adviseren wij u om de gegevens voor uzelf te houden.

2.1 Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in

  • Klik op Inloggen bovenaan de homepage van TenderNed
  • Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in en klik vervolgens op Inloggen. U komt dan op uw persoonlijke startpagina. Bovenaan uw scherm ziet u de naam waaronder u bent ingelogd. Op uw startpagina krijgt u ook organisatie(s) voorgesteld om mee te koppelen, op basis van het domein in uw emailadres.
  • U kunt ook kiezen voor inloggen met eHerkenning.
  • Wilt u uitloggen? Dat kan op ieder ogenblik door Uitloggen bovenaan ieder pagina te klikken.

2.2 Uw gebruikersnaam opvragen

  • Bent u uw gebruikersnaam van uw TenderNed-account vergeten? Klik dan op de link Bent u uw gebruikersnaam of wachtwoord vergeten? op het inlogscherm.
  • Vul vervolgens in het scherm Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten uw e-mailadres in dat bekend is bij TenderNed. Klik daarna op Opvragen.
  • U ontvangt dan een e-mail met uw gebruikersna(a)m(en) op het e-mailadres dat u hebt opgegeven.
  • Daarna kunt u weer inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
  • Logt u in met eHerkenning, dan moet u uw gebruikersnaam opvragen bij uw eHerkenningsleverancier.

2.3 Uw wachtwoord opvragen

  • Bent u uw wachtwoord van uw TenderNed-account vergeten? Klik dan op Bent u uw gebruikersnaam of wachtwoord vergeten? op het inlogscherm.
  • Vul vervolgens in het scherm Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten uw gebruikersnaam of emailadres in dat bekend is bij TenderNed. Klik vervolgens op Opvragen.
  • U ontvangt een e-mail met wachtwoordlink op het e-mailadres dat u hebt opgegeven. Heeft u meerdere gebruikersaccounts met hetzelfde e-mailadres, dan staat er per gebruikersnaam een wachtwoordlink.
  • Klik op de wachtwoordlink in de e-mail. Doe dit binnen 10 dagen. Daarna verloopt uw wachtwoordlink en moet u weer een nieuw wachtwoord aanvragen.
  • Vul daarna in het scherm ‘Wachtwoord wijzigen’ een nieuw wachtwoord in. Voer dit in beide velden in en klik vervolgens op ‘Opslaan’.
  • Daarna kunt u weer inloggen met uw gebruikersnaam en uw nieuwe wachtwoord.
  • Hebt u geen e-mail met wachtwoordlink van ons ontvangen? Vraag deze dan opnieuw op via de link Bent u uw gebruikersnaam of wachtwoord vergeten? op het inlogscherm. Herhaal daarna bovenstaande stappen.
  • Logt u in met eHerkenning, dan moet u uw wachtwoord opvragen bij uw eHerkenningsleverancier.

2.4 Uw wachtwoord wijzigen

  • Wilt u uw wachtwoord wijzigen? Klik dan op uw gebruikersnaam bovenaan de pagina. Klik daarna op de link Wachtwoord wijzigen bij Login-gegevens.
  • Vul daarna in het scherm een nieuw wachtwoord in. Voer dit in beide velden in en klik vervolgens op Opslaan.
  • Daarna kunt u inloggen met uw gebruikersnaam en uw nieuwe wachtwoord.
  • Logt u in met eHerkenning, dan moet u uw wachtwoord wijzigen bij uw eHerkenningsleverancier.

Let op: uw gebruikersnaam maakt u eenmalig aan en is niet meer te wijzigen.

3 Beheer uw persoonlijke gegevens

Als u bent ingelogd dan kunt u op uw persoonlijke pagina uw persoonlijke gegevens (verder) invullen. Ook kunt u hier een interesseprofiel aanmaken en uw instellingen beheren. Om uw persoonlijke gegevens en instellingen te beheren klikt u in de oranje menubalk op Instellingen/Persoonlijk of klik op uw gebruikersnaam bovenaan de pagina.

3.1 Vul uw (ontbrekende) persoonlijke gegevens in

  • Klik in de oranje menubalk op Instellingen/Persoonlijk. U komt dan op het eerste tabblad Persoonlijke gegevens. Klik vervolgens op Wijzigen linksboven in het tabblad.
  • Ontbreken er nog bepaalde gegevens bij uw contactgegevens en postadres? Vul deze dan in. Alleen de gegevens waar een * bij staat zijn verplicht.
  • Klik daarna op Opslaan linksboven in het tabblad.

3.2 Vul uw interesseprofiel in

  • Op basis van uw interesseprofiel attendeert TenderNed u met de attenderingsservice op de aankondigingen die voor u relevant zijn.
  • Ga via de oranje menubalk Instellingen/Persoonlijk naar het tweede tabblad Interesseprofiel. Klik daarna op Wijzigen linksboven in het tabblad.
  • Geef aan in welke aankondigingen u geïnteresseerd bent. U kunt verschillende kenmerken aangeven: zoektermen, nationaal of Europees, type opdracht, type publicatie, plaats van uitvoering (NUTS-code) en opdrachtomschrijvingen (CPV-code). Houd er rekening mee dat alle filters volgens het 'en-en' principe werken, behalve zoektermen: Dat is additioneel op CPV-codes.
  • Klik daarna op Opslaan linksboven in het tabblad.

Tip: gebruik van zoekcommando's
Wilt u op exacte woorden in een bepaalde volgorde zoeken? Zet uw zoekwoorden dan tussen dubbele aanhalingstekens, gescheiden door een spatie. Bijvoorbeeld: “gemeente Amsterdam”. TenderNed zoekt dan alleen aankondigingen met daarin de woorden ‘gemeente en ‘Amsterdam in die volgorde naast elkaar. Als u naar combinaties in iedere willekeurige volgorde zoekt, dan kunt u gewoon zoektermen invoeren zonder dubbele aanhalingstekens en gescheiden door een spatie. TenderNed toont dan de meest relevante publicaties bovenaan, maar ook publicaties die minder relevant zijn - waar bijvoorbeeld maar één van de twee ingevoerde zoektermen in voorkomt. Meer tips over het vinden van aanbestedingen vindt u hier

3.2.1 Gebruik van CPV-codes

De CPV-code is een handig hulpmiddel om uw interesseprofiel te optimaliseren. CPV-codes (Common Procurement Vocabulary) is het classificatiesysteem voor werken, leveringen en diensten. Hiermee kan een aanbestedende dienst de opdracht zo nauwkeurig mogelijk omschrijven.


De CPV-codes zijn ingedeeld volgens een hiërarchische boomstructuur. Dit biedt u de mogelijkheid om een code te selecteren met een bredere opdrachtomschrijving of een code te selecteren die een specifiekere opdrachtomschrijving vermeld. In uw interesseprofiel kunt u meerdere CPV-codes vermelden. Als er een publicatie wordt gepubliceerd met één van de geselecteerde codes ontvangt u hiervan een attendering. Hierbij is het van belang om te weten dat wanneer u een code heeft geselecteerd die hoog in de hiërarchie staat, u ook aankondigingen met lagere CPV-codes ontvangt. Heeft u een lagere CPV-code geselecteerd dan dat in de aankondiging staat vermeld, dan krijgt u geen attendering van deze aankondiging.

3.3 Beheer uw instellingen

  • Klik in de oranje menubalk op Instellingen/Persoonlijk en ga naar het derde tabblad Instellingen. Klik daarna op Wijzigen linksboven in het tabblad.
  • Wilt u een e-mail ontvangen met daarin een overzicht van alle berichten die u via TenderNed ontvangt? Stel dat dan hier in.
  • Wilt u een e-mail ontvangen met daarin de publicaties van aanbestedingen die voldoen aan uw interesseprofiel? Stel dat dan hier in. Standaard ontvangt u dagelijks een e-mail met een overzicht van publicaties die voldoen aan uw interesseprofiel.
  • Wilt u per e-mail geattendeerd worden op nieuwe vragen en antwoorden die via TenderNed zijn gepubliceerd over een aanbesteding waaraan u ook deelneemt? Stel dat dan hier in.
  • Klik daarna op ‘Opslaan linksboven in het tabblad.

Tip: zoeken naar publicaties van aanbestedingen
Bent u op zoek naar een bepaalde publicatie van een aanbesteding? Dan kunt u gebruikmaken van de zoekfunctie van TenderNed. Zie 5 Zoek naar relevante aankondigingen voor meer informatie.

3.4 Wijzig uw persoonlijke gegevens

  • Klik op uw gebruikersnaam bovenaan de pagina. U komt dan op het tabblad Persoonlijke gegevens. Klik vervolgens op Wijzigen linksboven in het scherm.
  • Wijzig uw persoonlijke gegevens en klik daarna op Opslaan.
  • U kunt uw gegevens uit TenderNed verwijderen door op Uw gebruikersaccount verwijderen te klikken. Dit is alleen mogelijk als u niet eerder aan een organisatie gekoppeld bent geweest.

Let op: wijzigen van uw mobiele telefoonnummer

Om belangrijke handelingen op TenderNed veilig te laten verlopen heeft u een transactiecode nodig. U ontvangt deze code via sms op het mobiele telefoonnummer dat u hebt opgegeven. Wilt u dit nummer wijzigen? Kies hieronder de optie die voor u van toepassing is:

  • Als u niet aan een organisatie gekoppeld bent: Klik op uw gebruikersnaam bovenaan de pagina. U komt dan op het tabblad Persoonlijke gegevens. Klik vervolgens op Wijzigen linksboven in het tabblad. Wijzig uw mobiele telefoonnummer onder Contactgegevens. Dit nieuwe telefoonnummer moet worden gecontroleerd op juistheid. Dit doet u door op de knop Verifieer nummer te klikken nadat u het mobiele telefoonnummer heeft gewijzigd. Op het opgegeven nieuwe mobiele telefoonnummer ontvangt u vervolgens een transactiecode. Vul deze in op het scherm en klik op Opslaan.
  • Als u aan een organisatie gekoppeld bent en nog over uw oude nummer beschikt: Klik op uw gebruikersnaam bovenaan de pagina. U komt dan op het tabblad Persoonlijke gegevens. Klik vervolgens op Wijzigen linksboven in het tabblad. Wijzig uw mobiele telefoonnummer. Dit nieuwe telefoonnummer moet worden gecontroleerd op juistheid. Dit doet u door op de knop Verifieer nummer te klikken nadat u het mobiele telefoonnummer heeft gewijzigd. Op zowel uw oude als mobiele telefoonnummer ontvangt u een transactiecode. Vul beide transactiecodes in op het scherm en klik op Opslaan.
  • Als u aan een organisatie gekoppeld bent en niet meer beschikt over uw oude nummer: Klik op uw gebruikersnaam bovenaan de pagina. U komt dan op het tabblad Persoonlijke gegevens. Klik vervolgens op Wijzigen linksboven in het tabblad. Klik vervolgens op Ik beschik niet meer over dit mobiele nummer en wil een ander nummer gebruiken. In uw scherm verschijnt daarna een melding dat de lokaal beheerder toestemming moet geven. Na het klikken op OK ontvangen alle lokaal beheerders van uw organisatie uw verzoek tot wijzigen van uw mobiele telefoonnummer. U ontvangt een bericht zodra de lokaal beheerder toestemming heeft verleend. Ga vervolgens na ontvangst van dat bericht weer terug naar uw persoonlijke gegevens door op uw gebruikersnaam bovenaan de pagina te klikken. Klik vervolgens op Wijzigen linksboven in het tabblad. Wijzig uw mobiele telefoonnummer onder Contactgegevens. Dit nieuwe telefoonnummer moet worden gecontroleerd op juistheid. Dit doet u door op de knop Verifieer nummer te klikken nadat u het mobiele telefoonnummer heeft gewijzigd. Op het opgegeven nieuwe mobiele telefoonnummer ontvangt u vervolgens een transactiecode. Vul deze in op het scherm en klik op Opslaan.

3.5 Wijzig uw interesseprofiel

  • Ga via de oranje menubalk Instellingen/Persoonlijk naar het tweede tabblad Interesseprofiel. Klik daarna op Wijzigen linksboven in het tabblad.
  • Wijzig uw interesseprofiel en klik daarna op Opslaan linksboven in het tabblad.
  • Wilt u uw interesseprofiel verwijderen? Klik dan op Interesseprofiel verwijderen linksboven in het tabblad. Klik daarna op Opslaan linksboven in het tabblad.

3.6 Wijzig uw instellingen

  • Ga via de oranje menubalk Instellingen/Persoonlijk naar het derde tabblad Instellingen. Klik daarna op Wijzigen linksboven in het tabblad.
  • Wijzig uw e-mail notificaties en klik daarna op Opslaan linksboven in het tabblad.

3.7 Bekijk uw persoonlijke gegevens

  • Klik in de oranje menubalk op Instellingen/Persoonlijk. U komt dan op het tabblad Persoonlijke gegevens. Daar vindt u uw login-gegevens, contactgegevens en postadres.

3.8 Bekijk uw interesseprofiel

  • Ga via de oranje menubalk Instellingen/Persoonlijk naar het tweede tabblad Interesseprofiel. Daar ziet u of u hebt aangegeven geïnteresseerd te zijn in bepaalde aankondigingen.

3.9 Bekijk uw instellingen

  • Ga via de oranje menubalk naar Instellingen/Persoonlijk en ga naar het derde tabblad Instellingen. Daar ziet u of u hebt aangegeven geïnteresseerd te zijn in het ontvangen van e-mail notificaties.

In Stap 4: Beheer de gegevens van uw organisatie leest u hoe u organisaties toevoegt en hoe u gebruikers koppelt aan een organisatie (4.6 Nodig andere medewerkers uit en ken rollen / rechten toe).

4 Beheer de gegevens van uw onderneming

Wilt u namens uw onderneming op aanbestedingen inschrijven? Dan moet u de onderneming waarvoor u werkt eerst registreren. Dat doet u met eHerkenning.

Na de voltooiing van de registratie van uw onderneming, krijgt u automatisch de rol van lokaal beheerder. De lokaal beheerder beheert onder andere alle gegevens van de organisatie en nodigt collega-medewerkers uit om ook gebruik te maken van TenderNed namens uw onderneming. Buitenlandse ondernemingen beschikken niet over een KvK-nummer en kunnen daarom ook niet een eHerkenningsmiddel aanvragen. Alleen zij kunnen hun organisatie dus nog via TenderNed zelf registreren. Voor meer informatie over het registreren van uw buitenlandse onderneming raadpleegt u de Engelstalige instructie Six steps to bidding for public procurement contracts online through TenderNed.

4.1 Voeg uw organisatie toe met eHerkenning

Wilt u een nieuwe onderneming registreren?

  • Kies dan bovenaan uw scherm of op uw startpagina voor Organisatie toevoegen. Om een organisatie toe te voegen heeft u een persoonsgebonden eHerkenningsmiddel nodig. Meer informatie over eHerkenning vindt u hier: Stappenplan koppelen eHerkenning aan een TenderNed account (vanaf stap 4).
  •  Werkt u namens meerdere ondernemingen dan heeft u per onderneming een gebruikersaccount nodig. Zorg ervoor dat u namens elke onderneming gemachtigd bent door middel van eHerkenning.

Twijfelt u of uw onderneming überhaupt al geregistreerd is? Neem dan tijdens kantooruren contact op met de servicedesk via 0800-8363376.

4.2 Toevoegen aan bestaande registratie

Staat uw organisatie al geregistreerd en wilt u als gebruiker aan de onderneming toegevoegd worden?

  • Kies dan voor Instellingen in de oranje navigatiebalk bovenaan de pagina en klik vervolgens op Organisatie toevoegen. Hier heeft u een persoonsgebonden eHerkenningsmiddel voor nodig. U krijgt automatisch de rol van gastlid. Neem met de Lokaal Beheerder contact op als u een andere rol nodig heeft. Zie voor meer informatie 4.6 Nodig collega’s uit en ken rollen toe

4.3 Activeer uw organisatie

  • Als u zich als gebruiker en onderneming geregistreerd heeft door middel van eHerkenning, dan is uw onderneming automatisch geactiveerd.
  • Heeft u een buitenlandse onderneming of vertegenwoordigt u een buitenlandse onderneming? Als de registratie is afgerond, ontvangt de directie van de onderneming binnen enkele dagen een brief van TenderNed. Hierin zit een activeringscode samen met de naam van de persoon die de organisatie heeft geregistreerd. Het is de verantwoordelijkheid van de directie om deze brief met activeringscode aan deze persoon te overhandigen. Dit is een extra veiligheidscontrole, om er zeker van te zijn dat de juiste persoon geautoriseerd wordt om namens de organisatie met TenderNed te werken. Met de activeringscode in de brief activeert u de onderneming op TenderNed. Doe dit binnen 31 dagen na registratie van uw organisatie. Daarna verloopt uw activeringscode en moet u uw organisatie opnieuw registreren. Heeft de brief u binnen 20 dagen nog niet bereikt? Neem dan contact op met de servicedesk via 0800-8363376.
  • Klik op uw startpagina op de knop Organisatie activeren achter uw registratie. Vul uw activeringscode in en klik op Activeren. Heeft u wel een brief ontvangen met activeringscode maar de organisatie niet geregistreerd? Klik dan op de link direct activeren in het overzicht van Mijn organisaties.
  • De onderneming waarvoor u werkt is nu geactiveerd. U kunt nu onder andere aanbestedingen toevoegen, de organisatiegegevens beheren, een bedrijfsprofiel instellen en collega’s uitnodigen. Daarnaast kunt u als lokaal beheerder gebruikmaken van de berichtenbox (zie Overige mogelijkheden van TenderNed, Berichtenverkeer). U ontvangt hierin ook een bevestiging van uw activering.

Let op: meerdere organisaties toevoegen
Bent u namens meerdere ondernemingen betrokken bij aanbestedingen? Dan heeft u per onderneming een gebruikersaccount nodig
Volg hiervoor de instructies onder 4.1 Voeg uw organisatie toe en vervolgens de instructies onder 4.3 Activeer uw organisatie.

4.4 Bekijk uw organisatiegegevens

  • Klik bovenaan de pagina op de naam van uw organisatie waarvan u de gegevens wilt bekijken.
  • Of kies Instellingen en klik daarna op Gegevens van de organisatie die u wilt bekijken.

4.5 Wijzig uw organisatiegegevens

Om de organisatiegegevens aan te passen dient u de rol van Lokaal Beheerder te hebben.
Wijzigingen aanbrengen in uw organisatiegegevens:

  • Klik bovenaan de pagina op de naam van uw onderneming. Of kies Instellingen en klik daarna op Gegevens van de organisatie die u wilt wijzigen.
  • Klik daarna op Wijzigen linksboven in het tabblad. Hier kunt u onder andere een bedrijfsprofiel instellen, zodat aanbestedende diensten u kunnen vinden als zij op zoek zijn naar geschikte ondernemingen voor een onderhandse aanbesteding.Hier kunt u CPV-codes en NUTS-codes selecteren. Met één of meerdere CPV-codes kunt u aangegeven in welke opdrachtomschrijvingen uw onderneming gespecialiseerd is. Met een NUTS-code geeft u aan in welke regio u bereid bent opdrachten uit te voeren. Ten slotte kunt u nog een bedrijfslogo toevoegen. Pas de gegevens aan en klik daarna op Opslaan linksboven in het tabblad.
  • U kunt een vestiging aanmaken onder de registratie van uw onderneming. Klik op Instellingen in de navigatiebalk en vervolgens op Vestigingen. Vul de gegevens in en klik vervolgens op Opslaan om de gegevens op te slaan. Uw vestigingsadres kunt u gebruiken als contactpunt bij uw aanmelding of inschrijving.

Let op: Wanneer u uw organisatiegegevens in TenderNed wijzigt, betekent dit niet dat die gegevens ook bij uw eHerkenningsleverancier zijn gewijzigd (of andersom).

4.6 Nodig collega’s uit en ken rollen / rechten toe

Alleen als lokaal beheerder kunt u andere medewerkers uitnodigen om namens uw onderneming te handelen in TenderNed. U kent vervolgens een rol met gebruikersrechten toe. Sommige medewerkers mogen bijvoorbeeld alleen gegevens bekijken en anderen mogen ook offertes bewerken en indienen. Alle gebruikers die in TenderNed gekoppeld worden aan uw onderneming hebben eHerkenning nodig, ongeacht hun rol of rechten.

4.6.1 Verstuur de uitnodigingen

Een gebruiker uitnodigen:

  • Klik op Instellingen en ga daarna naar Gebruikers onder uw organisatienaam. Klik vervolgens op de link Gebruiker uitnodigen.Vul het e-mailadres in van de medewerker die u uitnodigt en klik vervolgens op Verzenden. De gebruiker ontvangt de uitnodiging op zijn e-mailadres De medewerker ontvangt de uitnodiging op zijn e-mailadres. In het bericht staat een instructie over hoe een medewerker zich kan registreren of koppelen op TenderNed. Let op: Aan een gebruikersaccount kan één Nederlandse onderneming gekoppeld worden. Heeft de medewerker al een gebruikersaccount met een gekoppelde onderneming, dan moet deze een nieuw gebruikersaccount aanmaken.

4.6.2 Wijzig de rollen / rechten

  • Klik op Instellingen en ga daarna naar Gebruikers onder uw organisatienaam. U ziet daar alle actieve gebruikers die aan uw onderneming zijn gekoppeld. U kunt zoeken naar bepaalde gebruikers via de pijltjes in de kolomnamen. Door het hokje van de niet-actieve gebruikers aan te vinken, wordt het overzicht aangevuld met de niet-actieve gebruikers.
  • Klik op de gebruiker waarvan u de rol en dus gebruikersrechten wilt wijzigen. Of klik hiervoor op het symbool Wijzigen naast de gebruikersnaam. Ga vervolgens naar Wijzigen linksboven in het tabblad. Pas de rol met gebruikersrechten aan en klik daarna op Opslaan linksboven in het tabblad.
  • U kunt een gebruiker met een bepaalde rol niet verwijderen, maar wel op niet actief zetten. Vink Niet actief aan op het wijzigingenscherm bij de betreffende gebruiker en klik daarna op Opslaan.
  • Werkt een medewerker of extern adviseur niet meer voor uw organisatie? Dan kunt u deze persoon op inactief zetten en daarmee de toegang tot uw organisatie in TenderNed ontzeggen. Klik op Instellingen en ga daarna naar Gebruikers onder uw organisatienaam. Klik vervolgens op de gebruiker die u de toegang in TenderNed wilt ontzeggen en klik op Wijzigen. Verander ten slotte de status van Actief naar Inactief en klik op Opslaan.

Let op: In de kolom eHerkenning kunt u zien of gebruikers reeds een eHerkenningsmiddel hebben gekoppeld aan hun account. Gebruikers zonder eHerkenning kunnen niet handelen namens een onderneming.

Wie kan wat in welke rol?

Autorisatierollen

 

4.6.3 Bekijk de rollen / rechten

  • Klik op Instellingen en ga daarna naar Gebruikers onder uw gebruikersnaam. U ziet daar alle actieve gebruikers die namens uw onderneming handelingen kunnen uitvoeren op TenderNed. U kunt gebruikers sorteren via de pijltjes in de kolomnamen. Door het hokje van de niet-actieve gebruikers aan te vinken, wordt het overzicht aangevuld met de niet-actieve gebruikers.
  • Klik op de gebruiker waarvan u de rol met gebruikersrechten wilt bekijken of klik hiervoor op het symbool Bekijken naast de gebruikersnaam. U ziet dan de gegevens van de gebruiker met de rol die aan hem of haar is toegekend.

Tip: download een overzicht met gebruikersgegevens
U kunt een overzicht exporteren met daarin alle gegevens van de gebruikers die aan uw onderneming zijn gekoppeld.

  • Kies Instellingen en ga daarna naar Gebruikers onder uw organisatienaam. Klik vervolgens op de link Overzicht exporteren als CSV (Het CSV-formaat is een eenvoudig databaseformaat en bestaat enkel uit tekstgegevens).
  • U kunt ook een overzicht downloaden van bepaalde gebruikers. Maak gebruik van de pijltjes in de kolomnamen. In het overzicht komen dan alleen de gegevens te staan van de geselecteerde gebruikers.

5 Zoek naar relevante aankondigingen

Met de zoekfunctie op het aankondigingenplatform en in het interesseprofiel kunt u zoeken naar de voor u relevante aankondigingen:

  • Ga naar Aankondigingen in de oranje navigatiebalk. Vul in het lege tekstveld van de zoekfunctie Publicaties zoeken een zoekterm in. Klik daarna op Zoek voor een overzicht van aankondigingen die voldoen aan uw zoekterm.
  • U kunt uw zoekopdracht verfijnen door bepaalde filters in de zoekfunctie te selecteren (links op het scherm). Vul in de zoekfunctie een zoekterm en selecteer tegelijkertijd de door u gewenste filters. Klik Vervolgens op Zoek voor een overzicht van aankondigingen die voldoen aan uw zoekcriteria
  • Zo kunt u bijvoorbeeld zoeken naar aankondigingen van een specifieke aanbestedende dienst, zoeken op type opdracht, plaats van uitvoering (NUTS-code) en opdrachtomschrijving (CPV-code). De CPV-code is een handig hulpmiddel om uw zoekopdracht te verfijnen. Met een CPV-code(s) kan een aanbestedende dienst de opdracht zo nauwkeurig mogelijk omschrijven, het is het classificatiesysteem voor werken, leveringen en diensten CPV codes zijn ingedeeld volgens een hiërarchische boomstructuur. Dit biedt de mogelijkheid om een CPV code te selecteren met een bredere opdrachtomschrijvingen of een CPV code te selecteren die een specifiekere opdrachtomschrijving vermeld. De CPV-code is ook bruikbaar bij het vaststellen van de aard van de opdracht en om te bepalen of de opdracht als een werk, levering of dienst wordt gekwalificeerd. Er zijn bijvoorbeeld ook specifieke CPV-codes die gebruikt worden voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) en waarmee een aanbestedende dienst aan de markt duidelijk maakt dat er duurzaam wordt ingekocht.

Een zoekvoorbeeld
Bent u op zoek naar nationale aanbestedingen in de categorie werken? Selecteer bij de filters links in het scherm het kenmerk Werken en Nationaal en klik vervolgens op Zoek. U kunt natuurlijk nog een zoekterm toevoegen zoals metselwerk, om uw zoekopdracht te verfijnen.

Een zoekvoorbeeld
Bent u op zoek naar alle aankondigingen in Oost Nederland? Selecteer bij de filter Plaats van uitvoering (NUTS-code) dan de code OOST-NEDERLAND (NL2). U kunt ook via de link Wijzigen een NUTS-code selecteren. U krijgt vervolgens alle aankondigingen in Oost Nederland te zien. Ook de aankondigingen met de NUTS-code GELDERLAND (NL22) of VELUWE (NL221). Hetzelfde geldt voor zoeken op CPV-code. Als er onder één code meerdere codes vallen, dan worden al deze codes meegenomen in de resultaten als u de bovenliggende code selecteert.

Tip: gebruik van zoekcommando's
Wilt u op exacte woorden in een bepaalde volgorde zoeken? Zet uw zoekwoorden dan tussen dubbele aanhalingstekens, gescheiden door een spatie. Bijvoorbeeld: “gemeente Amsterdam”. TenderNed zoekt dan alleen aankondigingen met daarin de woorden ‘gemeente en ‘Amsterdam in die volgorde naast elkaar. Als u naar combinaties in iedere willekeurige volgorde zoekt, dan kunt u gewoon zoektermen invoeren zonder dubbele aanhalingstekens en gescheiden door een spatie. TenderNed toont dan de meest relevante publicaties bovenaan, maar ook publicaties die minder relevant zijn - waar bijvoorbeeld maar één van de twee ingevoerde zoektermen in voorkomt.

Meer tips over het vinden van aanbestedingen vindt u hier.

6 Raak betrokken bij een aanbesteding

U kunt op twee manieren betrokken raken bij een aanbesteding - op eigen initiatief of op uitnodiging. Op eigen initiatief (zie voor meer informatie over het zoeken naar aankondigingen Stap 5: Zoek naar relevante aankondigingen) kunt u via het aankondigingenplatform (of via interesseprofiel) een aankondiging bekijken of toevoegen aan uw overzicht van Mijn aanbestedingen. Dit kan alleen als u gekoppeld bent aan een onderneming. Bent u niet gekoppeld aan een onderneming, maar u wilt wel kunnen inschrijven op een aanbesteding? Registreer dan uw onderneming of vraag, als uw onderneming al geregistreerd is, de lokaal beheerder om u te koppelen aan de organisatie waar u voor werkt. U kunt ook (als onderneming) uitgenodigd worden voor deelname aan een onderhandse procedure. Hiervan krijgen alle lokaal beheerders van een onderneming bericht. Als de uitnodiging geaccepteerd wordt, wordt de aanbesteding zichtbaar in onder Mijn aanbestedingen.

6.1 Bekijk een aanbesteding

  • Ga naar Aankondigingen en klik op de titel van de aankondiging die u wilt bekijken.
  • U komt dan direct in het tabblad Samenvatting. Hier ziet u een korte samenvatting van de aanbesteding. Daarnaast ziet u de kenmerken van de aankondiging.
  • Wilt u meer informatie over de aanbesteding? Klik dan op het tabblad Publicatie Daar vindt u informatie over bijvoorbeeld de aanbestedende dienst en de procedure.
  • Klik op het tabblad Documenten als u de bijlagen van een aanbesteding wilt bekijken en downloaden. Klik daarna op (één van) de mappen aan de linkerkant van het tabblad Documenten. Alle documenten die in de betreffende map zitten, verschijnen rechts op het scherm daarnaast. Klik op de titel van het document om deze te openen en op te slaan. U kunt automatisch op de hoogte gehouden worden door op de knop Houd mij op de hoogte van deze aanbesteding te klikken. U kunt de updates vervolgens weer stoppen, door onderaan iedere update die u daarvoor krijgt op de link Geen notificaties over deze aanbesteding meer ontvangen te klikken.
  • Het tabblad Vragen en antwoorden is zichtbaar bij aanbestedingen die volledig digitaal via TenderNed verlopen. Als een aanbestedende dienst vragen van ondernemingen beantwoord en openbaar maakt, dan wordt dat hier zichtbaar.

6.2 Een aanbesteding toevoegen aan Mijn Aanbestedingen

Als u meer wilt weten over een aanbesteding en/of u overweegt uw onderneming aan te melden of in te schrijven, dan kunt u een aanbesteding toevoegen aan het overzicht van aanbestedingen dat u volgt. (dit kan van de aankondiging van de opdracht tot de sluitingstermijn van de betreffende aanbesteding).

  • Aanbestedingen, waar u zich digitaal voor kunt aanmelden of waar u digitaal op kunt inschrijven zijn op het aankondigingenplatform herkenbaar aan het muis-icoontje. Als u op het aankondigingenplatform of via de attenderingsservice een interessante aanbesteding ziet, dan klikt u in de aankondiging op de groene knop Toevoegen aan Mijn Aanbestedingen. De aanbesteding wordt dan toegevoegd aan het overzicht van de aanbestedingen die uw onderneming volgt. Dit overzicht vindt u via de knop Mijn aanbestedingen. Het kan ook zijn dat u van een aanbestedende dienst een uitnodiging ontvangt om deel te nemen aan een onderhandse procedure. Als aanbestedingen zijn afgerond dan verhuizen zij automatisch naar het tabblad Afgerond in het overzicht van Mijn aanbestedingen.
  • In het overzicht van uw aanbestedingen, klikt u op de aanbesteding waarvoor u zich wilt aanmelden of waarop u wilt inschrijven. U komt dan op het dashboard van de aanbesteding. Hier kunt u aan de hand van overzichtelijke stappen werken aan uw inschrijving: u kunt de eisen en criteria beantwoorden, direct vragen stellen aan de aanbestedende dienst (en direct antwoord ontvangen) en ten slotte uw aanmelding of inschrijving indienen. Ook kunt u via het dashboard het team waarmee u aan de aanbesteding werkt aanpassen. Als u met meerdere ondernemingen gezamenlijk inschrijft, kunt u dat in het dashboard aanpassen.

Let op: Wanneer de aanbesteding wel via TenderNed volledig digitaal is, maar de groene knop Toevoegen aan Mijn Aanbestedingen niet zichtbaar is, dan is de aanbesteding mogelijk al door een collega toegevoegd. Raadpleeg dan de lokaal beheerder voor een overzicht van alle aanbestedingen die uw onderneming volgt.

6.3 Bekijk de termijnen van een aanbesteding

Als u de aanbesteding heeft toegevoegd aan Mijn Aanbestedingen, dan kunt u op het dashboard eenvoudig alle termijnen bekijken door op Planning te klikken. Wij adviseren om eerst de termijnen van de aanbesteding te bekijken voordat u besluit deel te nemen aan een procedure.

Tip: In uw dashboard ziet u rechtsboven hoeveel tijd u nog heeft tot de uiterste termijn in de aanbestedingsprocedure.

6.4 Reageren op een onderhandse procedure

Een onderhandse procedure is een nationale aanbestedingsprocedure, maar kan ook een onderhandelingsprocedure met of zonder voorafgaande bekendmaking zijn. Als u voor een onderhandse procedure wordt uitgenodigd, ontvangen de lokaal beheerders in uw onderneming hiervoor een uitnodiging in de berichtenbox. Om toegang te krijgen tot het dashboard van de aanbesteding moet u de uitnodiging accepteren. Daarna kunt u verdergaan met het inschrijven op de aanbesteding of iemand anders aanstellen als procesleider van de aanbesteding. In sommige gevallen kan een geheimhoudingsplicht deel zijn van de uitnodiging. U kunt na het accepteren van een uitnodiging altijd nog besluiten om uw onderneming niet in te schrijven.

  • U ontvangt in uw berichtenbox een bericht met als titel Uitnodiging onderhandse aanbesteding.
  • In sommige gevallen heeft een aanbestedende dienst documenten toegevoegd aan de uitnodiging om meer inzicht te geven in de procedure. Klik op Accepteren als uw onderneming van plan is in te schrijven of op Afwijzen indien dat niet zo is.
  • Vervolgens kunt u aan de slag via het overzicht van aanbestedingen door de aanbesteding te selecteren die u zojuist geaccepteerd heeft.
  • Wanneer de aanbestedende dienst de uitnodiging verstuurd heeft naar een door u geregistreerde vestiging, ziet u dit terug in het uitnodigingsbericht. Bij het indienen van de inschrijving staan onder de vestigingsgegevens automatisch de gegevens van de uitgenodigde vestiging opgevoerd. Deze gegevens zijn nog door u aan te passen.

Let op: Uw deelname kan ook door een aanbestedende dienst geannuleerd worden tot het moment dat de kluis sluit. Dat betekent dat als u gegevens in de kluis heeft gedaan, deze eruit gehaald worden en het dashboard van de aanbesteding vanaf dat moment niet meer geactualiseerd wordt.

6.5 Stel uw aanbestedingsteam samen

  • Als meerdere collega’s zich bezighouden met een aanbesteding is het verstandig om voordat u aan de slag gaat met een aanbesteding, een team te vormen. Houdt u hierbij rekening met de rollen die de collega’s hebben. Zie voor meer informatie hierover 4 .6 Nodig collega's uit en ken rollen / rechten toe
  • De persoon die besluit een aanbesteding te volgen of een uitnodiging accepteert, wordt automatisch de procesleider van die aanbesteding. De lokaal beheerder kan de procesleider van iedere aanbesteding wijzigen en een procesleider kan een andere procesleider toevoegen aan een aanbestedingsteam (bijvoorbeeld als hij op vakantie gaat).

6.5.1 Voeg een teamlid toe

  • Klik op Aanbestedingen en ga naar het dashboard van de betreffende aanbesteding of kies het symbool Bekijken naast de naam van de aanbesteding.
  • Klik daarna op Aanbestedingsteam onder Intern en vervolgens op Medewerker toevoegen. Selecteer de medewerker die u wilt toevoegen en klik daarna op Opslaan. U kunt alleen medewerkers toevoegen die al gekoppeld zijn aan uw onderneming, zie ook 4.6 Nodig collega’s uit en ken rollen / rechten toe

6.5.2 Wijzig uw teamleden

  • Klik op Aanbestedingen en ga naar het dashboard van de betreffende aanbesteding of kies het symbool Bekijken naast de naam van de aanbesteding.
  • Klik daarna op Aanbestedingsteam onder Intern. U ziet daar alle leden van uw aanbestedingsteam staan. U ziet in het overzicht welke leden u wel en niet kunt verwijderen. Klik op Verwijderen bij de collega die u wilt verwijderen. Kies OK bij de vraag of u dit zeker weet. Klik op Wijzigen als u in een aanbesteding met meerdere procesleiders één iemand als hoofdprocesleider wil kenmerken.

6.5.3 Bekijk uw teamleden

  • Ga naar het dashboard van de aanbesteding. Klik op Aanbestedingen en daarna op de naam van de aanbesteding waarvan u het aanbestedingsteam wilt bekijken.
  • Klik daarna op Aanbestedingsteam. U ziet daar alle medewerkers van uw aanbestedingsteam staan.

7 Stel vragen en krijg antwoorden

U kunt in TenderNed rechtstreeks vragen stellen over een aanbesteding. Hiervoor dient u een aanbesteding te hebben toegevoegd aan uw overzicht van aanbestedingen (Mijn Aanbestedingen).
Een aanbestedende dienst heeft de mogelijkheid om uw vraag direct te beantwoorden. Hij is hiertoe niet verplicht. Een aanbestedende dienst bepaalt of uw vraag wel of niet direct gepubliceerd wordt. Vragen zijn, afhankelijk van het karakter, vanaf publicatie ook direct zichtbaar voor alle betrokkenen.

7.1 Bekijk eerder gestelde vragen en antwoorden

  • Ga naar het dasboard van de aanbesteding waar u een vraag over wil stellen. Klik vervolgens op Vragen en Antwoorden. Kies vervolgens voor het tabblad Alle beantwoorde vragen. De aanbestedende dienst kan ook alle gestelde vragen opnemen in een Nota van inlichtingen, die vervolgens als bijlage van een aankondiging verschijnt via het aankondigingenplatform en op uw dashboard. D.m.v. het filter Gepubliceerd in kunt u zien welke vragen reeds zijn opgenomen in een nota van inlichtingen.

7.2 Verzend een vraag naar een aanbestedende dienst

  • Ga naar het dashboard van de aanbesteding waar u een vraag over wil stellen. Klik vervolgens op Vragen en Antwoorden.
  • Kies Stel u vraag om een nieuwe vraag te maken. Vul de vraag en eventuele details in en klik op Verzenden om de vraag direct te verzenden of Opslaan om uw vraag als concept te bewaren. Als u zwaarwegende redenen heeft om uw vraag (en het antwoord) niet voor alle betrokkenen van een aanbesteding inzichtelijk te maken, vink dan Individueel behandelen aan. Als u meerdere vragen heeft is het slim alle vragen eerst als concept op te slaan en vervolgens te kiezen voor Alle vragen verzenden.

Tip: Denk goed na welke informatie noodzakelijk is voor uw vraag
Nadat u de vraag heeft gesteld is deze direct zichtbaar voor de andere betrokkenen. U bent zelf verantwoordelijk voor de vragen die u stelt en welke informatie u hierbij geeft. Het komt vaak voor dat een onderneming haar concurrentiepositie in gevaar brengt door commercieel gevoelige informatie in een vraag te zetten.
 

Tip: Vat niet meerdere vragen in één vraag samen
Dit zal de aanbestedende dienst waarschijnlijk niet accepteren. U kunt bij het stellen van een vraag ook een nieuwe categorie voorstellen, welke de aanbestedende dienst kan overnemen als zij uw suggestie goed vinden.

7.3 Bekijk het antwoord

  • U kunt een attendering instellen voor beantwoorde vragen. Het in- of uitschakelen daarvan en de frequentie vind u onder Instellingen > Persoonlijk, op het tabblad Instellingen. U kunt ook zelfstandig naar het dashboard van de aanbesteding gaan waar u een vraag over heeft gesteld.
  • Klik op het dashboard op Vragen en antwoorden. Als een aanbestedende dienst uw vraag heeft beantwoord dan ziet u het antwoord direct bovenaan het tabblad Mijn vragen. Bovendien ontvangt u een bericht in uw berichtenbox als één of al uw vragen beantwoord zijn. Als uw vraag en antwoord voor alle betrokkenen van de aanbesteding zichtbaar is dan vindt u deze ook terug onder het tabblad Alle beantwoorde vragen. Het kan zijn dat een aanbestedende dienst uw vraag afgewezen heeft, bijvoorbeeld omdat zij de vraag niet individueel wilt behandelen. Dit ziet u op de pagina Mijn vragen. Als u op de vraag klikt, ziet u onderaan een motivatie op de eventuele afwijzing. U kunt vervolgens gewoon weer een nieuwe of anders geformuleerde vraag indienen.

8 Dien uw inschrijving in

Als u een aanbesteding volgt en u wilt deelnemen aan de aanbesteding, dan is de eerste stap het aanmelden van uw organisatie (bij een niet-openbare procedure. (In de aanmeldfase wil de aanbestedende dienst een selectie maken van -het vaak groot- aantal geïnteresseerden om daarna over te gaan tot de inschrijffase). Bij een openbare of onderhandse procedure kunt u gelijk tot inschrijving overgaan. Voor het indienen van de inschrijving ontvangt u een transactiecode per SMS. Aan uw persoonlijke account moet daarom een mobiel nummer gekoppeld zijn.

8.1 Controleer de gegevens van uw onderneming

  • Ga naar het dasboard van de aanbesteding waar u zich voor wilt aanmelden. Klik vervolgens op Mijn organisatiegegevens controleren. Controleer uw gegevens. Klik op Wijzigen om gegevens aan te passen. Heeft u verschillende vestigingen aangemaakt, controleer dan ook of u de juiste vestiging geselecteerd heeft.

Een samenwerkingsverband is technisch gezien (nog) niet mogelijk op ondernemingsniveau. Wilt u toch kenbaar maken dat u als combinatie of hoofdaannemer/onderaannemer-constructie inschrijft? Verwerk dit dan naast de aanbestedingsstukken ook in de organisatiegegevens, deze zijn immers specifiek voor de aanbesteding waarin u werkt.

8.2 Selecteer de percelen

  • Het kan zijn dat een aanbesteding uit verschillende percelen bestaat. Ga naar het dashboard van de aanbesteding. Als u Percelen selecteren ziet staan, dan is dit bovenstaande inderdaad het geval. Klik op Percelen selecteren om één of meerdere percelen te selecteren.
  • Klik op het perceel voor meer informatie over het perceel. Kies Wijzigen om uw selectie te maken. Er zijn vervolgens drie mogelijkheden:
  1. U kunt zich slechts voor één perceel aanmelden
  2. U kunt zich voor één of meerdere percelen aanmelden
  3. U kunt zich alleen voor alle percelen aanmelden

8.3 Beantwoord de eisen

Eisen zijn zowel uitsluitingsgronden als geschiktheidseisen en zijn alleen met ja of nee te beantwoorden.

  • Als de eisen als aparte documenten aan de aanbesteding zijn toegevoegd, voeg dan uw antwoorden toe als document onder het tabblad Documenten in het overzicht van de eisen.
  • Als de eisen in TenderNed zijn opgevoerd en niet als aparte documenten zijn toegevoegd, dan kunt u bewijsstukken die gevraagd worden direct uploaden en toevoegen aan de bijbehorende eisen.
  • De aanbestedende dienst heeft de mogelijkheid om het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) aan te maken via TenderNed. Indien zij dit gedaan heeft, beschikt u op uw dashboard ook over een link naar het Uniform Europees Aanbestedingsdocument. Indien u deze link aanklikt, kunt u het UEA invullen (verklaren in hoeverre u voldoet aan de eisen, die gesteld zijn in het UEA) en opslaan. TenderNed genereert dan een xml- bestand van het UEA en voegt dit document toe aan het tabblad Overige documenten bij de beantwoording van de eisen. Indien u wijzigingen wilt doorvoeren, doet u dit door opnieuw het UEA via de link op uw dashboard in te vullen. Na het opslaan wordt de oude versie van het UEA automatisch overschreven. Let op! De aanbestedende dienst is niet verplicht om het UEA via deze link op TenderNed in te vullen. Indien zij dit niet heeft gedaan verschijnt de link naar het UEA ook niet op uw dashboard (het dashboard van de onderneming). Het UEA is dan waarschijnlijk als interactieve PDF toegevoegd aan de aanbestedingsdocumenten. Die dient u dan te downloaden, in te vullen, eventueel te ondertekenen en eenmaal als bijlage toe te voegen bij de beantwoording van de eisen.
  • Tip: Het getal achter de link Eisen en Selectiecriteria, Gunningscriteria geeft aan hoeveel eisen en criteria u van het totaal u beantwoord heeft. Het aantal ingevulde eisen en criteria kleurt groen op uw dashboard zodra u alle eisen/criteria heeft beantwoord.

8.3.1 Selecteer een eis

  • Klik op de link Eisen en selectiecriteria beantwoorden om de eisen te beantwoorden.
  • U ziet een overzicht van de verschillende eisen. Als u percelen heeft geselecteerd, dan ziet u alleen eisen van de percelen die voor u interessant zijn. U ziet de eisen van alle percelen als u geen selectie heeft gemaakt of als dit niet mogelijk is.
  • Klik op een eis om de details te zien. Klik vervolgens op wijzigen om de eis te beantwoorden.

8.3.2 Geef antwoord en voeg bewijsstuk(ken) toe

  • Geef aan of u wel of niet aan de eis voldoet en op welke percelen dit antwoord van toepassing is.
  • Klik op Document toevoegen vanaf mijn computer om bewijsstuk(ken) vanaf uw computer toe te voegen. Klik ten slotte op Opslaan en naar de volgende eis om zo stuk voor stuk alle eisen te beantwoorden.

8.4 Beantwoord de selectiecriteria (niet-openbare procedure)

In de selectiefase van een niet-openbare procedure kan een aanbestedende dienst ook selectiecriteria opstellen. Deze criteria zijn doorgaans niet met ja of nee te beantwoorden maar vragen om een antwoord met toelichting en soms bijlage(n). Als de selectiecriteria als aparte documenten aan de aanbesteding zijn toegevoegd, voeg dan uw antwoorden als document onder het tabblad Documenten toe aan het overzicht van de criteria.

  • Klik op de link Eisen en selectiecriteria beantwoorden en vervolgens op het tabblad Selectiecriteria om het overzicht van alle criteria te bekijken.
  • Als er bij gelijke geschiktheid geloot wordt, kan de aanbestedende dienst dit aangeven bij de resultaten van de selectie.
  • Als het een onderhandelingsprocedure of concurrentiegerichte dialoog betreft, dan kunnen er meerdere selectierondes zijn. Alleen de eerste selectieronde wordt door TenderNed ondersteund.
  • Als de selectiecriteria als aparte documenten aan de aanbesteding zijn toegevoegd, voeg dan uw antwoorden toe als document onder het tabblad Documenten in het overzicht van de selectiecriteria.
  • Als de selectiecriteria in TenderNed zijn opgevoerd en niet als aparte documenten zijn toegevoegd, dan kunt stukken die gevraagd worden direct uploaden en toevoegen aan de bijbehorende criteria.

 

8.4.1 Selecteer een selectiecriterium

  • Als u percelen heeft geselecteerd, dan ziet u alleen de criteria van de percelen die voor u interessant zijn. U ziet de criteria van alle percelen als u geen selectie heeft gemaakt of als dit niet mogelijk is.
  • Klik op een criterium om de details te zien. Klik vervolgens op wijzigen om het criterium te beantwoorden.

8.4.2 Geef antwoord en voeg documenten toe

  • Geef aan op welke percelen uw antwoord van toepassing is en dat het criterium beantwoord is.
  • Geef uw antwoord bij het vak toelichting.
  • Klik op document toevoegen vanaf mijn computer om een document bij uw antwoord vanaf uw computer toe te voegen. Klik ten slotte op Opslaan en naar volgende criterium om zo stuk voor stuk alle criteria te beantwoorden.

8.5 Beantwoord het Uniform Europees Aanbestedingsdocument.

Als onderneming bent u verplicht het UEA in te vullen. Welk type u moet invullen bepaalt de aanbestedende dienst. Er zijn twee typen; de UEA–module van TenderNed of de interactieve pdf. Is het onduidelijk welk type UEA u dient in te vullen, vraag dit dan na bij de aanbestedende dienst.

8.5.1 UEA invullen en toevoegen aan aanbesteding

UEA-module van TenderNed:

  • Ga naar het dashboard van de aanbesteding. Klik onder Mijn Inschrijving bij taak 6 op Uniform Europees Aanbestedingsdocument.
  • Vul het UEA in. Verklaar in hoeverre u aan de gestelde eisen voldoet. Klik op Opslaan.
  • TenderNed genereert een xml– bestand en een pdf document van het UEA. Deze worden toegevoegd aan het tabblad Overige documenten bij de beantwoording van de eisen.

Interactieve pdf:

  • U vindt het UEA als toegevoegd document bij de aanbestedingsdocumenten.
  • Vul de interactieve pdf in en verklaar in hoeverre u aan de gestelde geschiktheidseisen voldoet en sla het bestand op. Voeg dit bestand toe aan de aanbesteding.
  • Klik, afhankelijk van de procedure, op Eisen beantwoorden of Eisen en selectiecriteria beantwoorden. Ga naar het tabblad Overige documenten.
  • Klik op Document toevoegen. Kies vervolgens het document dat u wilt toevoegen en klik daarna op Toevoegen en vervolgens op Opslaan.
  • Voor meer info over de interactieve pdf klik hier.

8.5.2 UEA module invullen namens meerdere ondernemingen

De UEA-module is niet ingericht om gelijktijdig door meerdere ondernemingen ingevuld te worden.
Wilt u namens meerdere ondernemingen inschrijven en dus ook meerdere UEA’s invullen? Ga dan als volgt te werk:

  • De eerste onderneming vult de UEA-module in en slaat deze op. Na het opslaan vindt zij onder het tabblad Overige documenten het gegenereerde xml- en pdf-bestand terug.
  • U download het pdf-bestand uit het tabblad Overige documenten en slaat deze op uw computer op.
  • Hierna kan de tweede onderneming de UEA-module openen, invullen en opslaan. De eerdere versie wordt hierdoor overschreven. NB: Herhaal bovenstaande stappen bij meer dan twee ondernemingen.
  • Voeg daarna het op uw computer opgeslagen pdf-document van de eerste onderneming toe aan het tabblad Overige documenten.

8.5.3 UEA module ondertekenen


De UEA module in TenderNed ondersteunt de digitale handtekening niet. De enige mogelijkheid om deze te ondertekenen is door het gegenereerde pdf-document uit te printen, te onderteken, in te scannen en toe te voegen aan het tabblad Overige documenten.

8.5.4 UEA module wijzigen

U kunt de UEA wijzigen als deze al ingevuld is.

  • Klik onder Mijn Inschrijving bij taak 6 op Uniform Europees Aanbestedingsdocument.
  • Vul het UEA formulier opnieuw in. Na het opslaan wordt de oude versie van het xml-bestand en pdf-document automatisch overschreven.

Heeft u uw aanmelding/inschrijving al verstuurd? Dan kunt u enkel de UEA wijzigen wanneer de aanmeld/inschrijftermijn nog niet is verlopen.

  • Klik hiervoor op de taak de inschrijving intrekken op het dashboard. U wordt dan wederom gevraagd een transactiecode in te voeren.
  • U kunt de UEA module wijzigen en de inschrijving opnieuw indienen.

8.6 Dien uw aanmelding in (niet-openbare procedure)

Als u de organisatiegegevens heeft gecontroleerd en alle relevante eisen en/of selectiecriteria zijn beantwoord, dan kunt u uw onderneming aanmelden. Voor het indienen van de aanmelding ontvangt u een transactiecode per SMS. Aan uw persoonlijke account moet daarom een mobiel nummer gekoppeld zijn. Het versturen van de aanmelding doet u door in het dashboard op de link Aanmelden voor de aanbesteding te klikken. De aanbestedende dienst kan stellen dat diegene die de aanmelding verzend daarmee ook ondertekent en daartoe bevoegd dient te zijn. Vervolgens moet u 3 stappen doorlopen:

  1. controleer uw contactgegevens en de keuze van uw vestiging (indien ingesteld).
  2. u krijgt een waarschuwing als er eisen en/of selectiecriteria onbeantwoord zijn. Controleer desalniettemin goed uw aanmelding. Na de controle ontvangt u een transactiecode per SMS.
  3.  voer tenslotte uw transactiecode in om de aanmelding te verzenden.

8.7 Wijzig uw aanmelding na het indienen

Om uw aanmelding te kunnen wijzigen na het indienen in de kluis, dient u eerst uw aanmelding terug te trekken. Vervolgens kunt u de eisen, selectiecriteria of aanvullende documenten aanpassen en de aanmelding opnieuw indienen.

8.8 Trek uw aanmelding in (niet-openbare procedure)

U kunt uw aanmelding intrekken (en opnieuw indienen) tot de termijn uiterlijke ontvangst van deelnemingsaanvragen sluit. Klik hiervoor op de taak De aanmelding intrekken op het dashboard. U wordt dan wederom gevraagd een transactiecode in te voeren.

8.9 Beantwoord de gunningscriteria

Iedere aanbesteding bevat minimaal 1 gunningscriterium. Gunningscriteria zijn bijvoorbeeld prijs, kwaliteit of duurzaamheid. Gunningcriteria zijn vaak voor iedere aanbesteding uniek. Klik op Gunningcriteria beantwoorden om de criteria te bekijken en te beantwoorden. U kunt bij de beantwoording van de criteria ook documenten als bijlage bijvoegen.

8.9.1 Selecteer een gunningcriterium

  • Als u percelen heeft geselecteerd, dan ziet u alleen de criteria van de percelen die voor u interessant zijn. U ziet de criteria van alle percelen als u geen selectie heeft gemaakt of als dit niet mogelijk is.
  • Klik op een criterium om details te zien. Klik vervolgens op wijzigen om het criterium te beantwoorden.

Tip: Als de gunningsmethodiek laagste prijs is zonder percelen, dan moet u één BTW-bedrag opgeven. Als uw prijs uit verschillende BTW-tarieven bestaat, geeft dan de totale BTW op en licht in uw inschrijving toe welk deel van het BTW-bedrag onder welk BTW-tarief valt.

8.9.2 Selecteer een perceel

  • Geef aan op welke percelen uw antwoord van toepassing is en dat het criterium is beantwoord.
  • Geef uw antwoord bij het vak toelichting. vul eventueel een bedrag in cijfers en letters in als een criterium een prijselement bevat.
  • Klik op Document toevoegen vanaf mijn computer om een document bij uw antwoord vanaf uw computer toe te voegen. Klik ten slotte op Opslaan en naar volgende criterium om zo stuk voor stuk alle criteria te beantwoorden.

8.10 Dien uw inschrijving in

Als u de organisatiegegevens heeft gecontroleerd en alle relevante eisen en/of gunningcriteria zijn beantwoord, dan kunt u uw inschrijving indienen. Voor het indienen van de inschrijving ontvangt u een transactiecode per SMS. Aan uw persoonlijke account moet daarom een mobiel nummer gekoppeld zijn. Het versturen van de inschrijving doet u door in het dashboard op de link Inschrijven op de aanbesteding te klikken. De aanbestedende dienst kan stellen dat diegene die de inschrijving verzend daarmee ook ondertekent en daartoe bevoegd dient te zijn. Vervolgens moet u 3 stappen doorlopen:

  1. controleer uw contactgegevens en de keuze van uw vestiging (indien ingesteld).
  2.  u krijgt een waarschuwing als er eisen en/of gunningscriteria onbeantwoord zijn. Controleer desalniettemin goed uw inschrijving. Na de controle ontvangt u een transactiecode per SMS.
  3. voer tenslotte uw transactiecode in om de inschrijving te verzenden.

8.11 Wijzig uw inschrijving na het indienen

Om uw inschrijving te kunnen wijzigen na het indienen in de kluis, dient u eerst uw inschrijving terug te trekken. Vervolgens kunt u de eisen, gunningscriteria of aanvullende documenten aanpassen en de inschrijving opnieuw indienen.

8.12 Trek uw inschrijving in

U kunt uw inschrijving intrekken (en opnieuw indienen) tot de termijn uiterlijke ontvangst van inschrijvingen sluit Dit is ook vereist als u wijzigingen in een reeds ingediende inschrijving aan wilt brengen. Klik hiervoor op de taak De inschrijving intrekken op het dashboard. U wordt dan wederom gevraagd een transactiecode in te voeren. Vervolgens kunt u de eisen, gunningscriteria of documenten aanpassen en de inschrijving opnieuw indienen als u dat wilt.

9 Terugkoppeling ontvangen

Via een bericht in uw berichtenbox in TenderNed krijgt terugkoppeling over de resultaten van een aanbestedingsprocedure. Dit bericht wordt naar alle betrokken teamleden verstuurd en is zichtbaar in de status van het dashboard. Voor een niet-openbare procedure krijgt u eerst te horen of uw onderneming wel of niet is geselecteerd om een inschrijving in te dienen. Als u een uitnodiging daartoe heeft ontvangen, dan kunt u verder met de gunningcriteria in het dashboard en vervolgens inschrijven.

  • Klik op Alle berichten in het dashboard van de aanbesteding. In het bericht leest u het resultaat van uw aanmelding of inschrijving, inclusief bijbehorende scores.
  • Bij een openbare of onderhandse procedure krijgt u mogelijk eerst het bericht dat de aanbestedende dienst voornemens is (niet) aan u te gunnen. Vervolgens volgt er een termijn waarin bezwaar kan worden gemaakt tegen dit voornemen. Dan volgt de definitieve gunning. U kunt het ondertekenen van de overeenkomst en de uitvoering van een opdracht buiten TenderNed om voortzetten.

10 Berichtenverkeer

TenderNed heeft een eigen systeem voor berichten. Het voordeel hiervan is dat alle berichten rond aanbestedingen onderdeel van uw dossier zijn en blijven. U kunt ervoor kiezen om alle berichten ook per e-mail te ontvangen (zie 3.3. Beheer uw instellingen).

  • Klik op Berichten in de navigatiebalk om een overzicht te bekijken van alle type berichten die u kunt ontvangen. Dit kunnen zijn:

- persoonlijke berichten
- berichten rond aanbestedingen waar u bij betrokken bent
- berichten van de organisatie waar u voor verantwoordelijk bent, indien u de lokaal beheerder bent.

  • Op de startpagina ziet u altijd een overzicht van uw recente berichten
  • In het dashboard kunt u de berichten per aanbesteding bekijken of versturen. Ga naar de aanbesteding en klik vervolgens op Nieuw bericht om een bericht te sturen over een aanbesteding naar de aanbestedende dienst. Gebruik deze functie niet om vragen te stellen over bijv. het bestek, dit gebeurt via Vragen en antwoorden op het dashboard. Als één persoon een bericht in het postvak van een aanbesteding bekijkt, dan wordt dat bericht daarna als gelezen gekenmerkt voor alle teamleden.

11 Meer informatie

Heeft u nog vragen? Misschien staat het antwoord op de pagina voor ondernemingen. U kunt ook zelf een vraag stellen of bel ons tijdens kantooruren op 0800-8363376. Wilt u een cursus of workshop volgen over TenderNed? Dan kun u zich wenden tot training- en adviesbureau's die over een speciale cursusomgeving van TenderNed beschikken.
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen via onze LinkedIn groep of ons Twitter account.