16 jul. 2025 - Aankondiging in geval van vrijwillige transparantie vooraf - algemene richtlijn
Taakanalyse Bestuurder Voertuigautomatisering
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Details
Publicatie
Documenten
Vraag en antwoord
Omschrijving
De opkomst van geautomatiseerde rij(hulp)systemen zoals Driver Control Assistance Systems (DCAS) en Automated Lane Keeping System (ALKS) verandert de rol van de bestuurder en stelt nieuwe eisen aan verkeersveiligheid en rijvaardigheid. Het CBR moet anticiperen op deze ontwikkelingen door te bepalen welke competenties nodig zijn voor veilige omgang met deze systemen en hoe die getoetst kunnen worden in het rijexamen.
Het onderzoeksdoel: het ontwikkelde theoretisch basismodel met daarin een gedetailleerd overzicht van taken, competenties en leerdoelen voor bestuurders van voertuigen met geautomatiseerde rij(hulp)systemen valideren middels een grootschalig veldexperiment. Het richt zich op twee type rij(hulp)systemen: DCAS (en vergelijkbare Advanced Driver Assistance Systems, ofwel ADAS-combinaties) en ALKS.