De gemeente beheert in totaal veertien electro-mechanisch beweegbare bruggen. Hiervan worden zes bruggen op afstand bediend vanuit de Vaartsche Rijn-bediencentrale, terwijl de overige acht bruggen lokaal worden bediend.
Het huidige bedienconcept en de fysieke inrichting van deze bediencentrale zijn echter verouderd en sluiten niet meer aan op de nieuwste inzichten rondom ergonomie en gebruiksgemak en standaardisatie.
Recent human factors-onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat binnen de gemeente behoefte is aan een uniform en integraal veilige bedienwijze. Deze wens naar uniformiteit en veiligheid is vastgelegd in interne, vastgesteld documenten zoals; Bedienfilosofie (Human Factor kaders), een hierbij behorend uitwerkingsvoorstel en de Functionele Standaard Beweegbare Bruggen Utrecht.
De uitkomst van interne afwegingen en deze documenten geven aan dat zowel de fysieke inrichting als de bedienprocessen aan een herziening toe zijn, om op langere termijn veilig, efficiƫnt en toekomstbestendig te kunnen (blijven) werken.
Met de nog op te stellen aanbesteding wil de gemeente een professioneel bureau selecteren dat een ergonomisch herontwerp ontwikkelt voor de Vaartsche Rijn-bediencentrale, inclusief een Programma van Eisen (PVE) en een duidelijk participatietraject voor alle betrokken stakeholders.