De ontwikkelingen op het gebied van rijtaakondersteuning en in-car informatie zijn aanleiding voor de vraag of er (1) versobering mogelijk/wenselijk is wat betreft fysieke bewegwijzeringsinformatie en (2) hoe er geanticipeerd kan worden op toekomstige in-car navigatie ontwikkelingen. RWS heeft daarom in 2022 aan Arane, de TU Delft en AMV gevraagd een voorbereidend onderzoek naar de toekomst van de bewegwijzering op autosnelwegen uit te voeren. In dit onderzoek wordt zowel de vraag gesteld wat de benodigde bewegwijzeringsinformatie voor navigeren is vanuit de rijtaak als de vraag wat in-car en ADAS hiervoor betekenen. DGMo heeft gevraagd om de mogelijkheden voor het reduceren van het aantal verwezen bestemmingen en/of systeemaanpassingen op Nederlandse Rijkswegen verder te verkennen waarbij vlot en veilig gebruik van het hoofdwegennet voor weggebruikers gewaarborgd blijft. NBd heeft daarbij gevraagd om bij deze verkenning ook het onderliggend wegennet mee te nemen. Rijkswaterstaat is daarom op zoek naar een partner die ons kan ondersteunen bij het uitvoeren van relevant onderzoek dat inzicht geeft in factoren die vanuit Human Factors een rol spelen bij deze vragen.