DBFM (Design, Build, Finance, Maintain) is een contractvorm waarbij de opdrachtnemer verantwoordelijk is voor het ontwerp, de bouw, financiering en onderhoud. Dit project omvat de uitbreiding van de A12 met extra rijstroken en een volledige reconstructie, inclusief wegverlegging, nieuwbouw van viaducten en onderdoorgangen, aansluitingen op het onderliggend wegennet, geluidwerende voorzieningen, verkeerssignalering en ecologische maatregelen. Het consortium Poort van Bunnik is de opdrachtnemer en dient dit deel van de A12 in stand te houden vanaf de aanvang tot 20 jaar na afronding van de bouw. Gedurende de DBFM-overeenkomst wordt verwacht dat de opdrachtnemer de werkzaamheden zo organiseert dat verkeersdoorstroming optimaal blijft, hinder voor de omgeving beperkt wordt en de infrastructuur beschikbaar blijft.
De wijziging betreft de realisatie van beginpunten van de geleiderail op de A12 Utrecht Lunetten - Veenendaal, die wordt gecombineerd met gepland groot onderhoud in 2025 en 2026.