***De aanbesteding vindt plaats als een niet-openbare procedure op grond van het ARN2016 Deel II alsmede de Europese als oproep tot mededinging gepubliceerde Erkenningsregeling ProRail (EP2019), branchedeel Spooraannemers.***
Op de emplacementen Bunde en Beek=Elsloo zijn enkele jaren geleden de zich daar bevindende overloop wissels gesaneerd. Er zijn nu geen wissels meer aanwezig. Bij deze sanering is de treinbeveiliging niet meegenomen, dat wil zeggen, er bevind zich hier nog een emplacementsbeveiliging (in Relaishuizen) met bediende seinen. Treinbeveiligingsobjecten (Relaiskasten en Seinen) op het baanvak Maastricht Beatrixhaven aansluiting – Beek=Elsloo hebben het einde van hun levensduur bereikt. Om te voorkomen dat als gevolg van ouderdom de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de treinbeveiligingssystemen gaat afnemen en gaat leiden tot uitval van treinen, dienen beveiligingsobjecten te worden vervangen (Seinen en Relaiskasten).