Deze oriëntatie wordt georganiseerd als voorbereiding op een mogelijke Europese aanbesteding voor levering van duurzaam opgewekte elektriciteit aan acht provincies. Deze provincies zijn: Flevoland, Gelderland, Limburg, Noord-Brabant, Noord-Holland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland.
De acht provincies hebben voor het inkopen van duurzame elektriciteit een collectief gevormd, te weten Collectieve Energie-Inkoop Provincies (CEP2.0), waarbij provincie Utrecht als aanspreekpunt optreedt.
De marktoriëntatie heeft als doel om een actueel beeld te krijgen van de mogelijkheden om elektriciteit in te kopen. De provincies willen graag weten wat de gevolgen zijn van de marktveranderingen en hoe dit de toekomstige energievoorziening van de provincies kan beïnvloeden. De provincies hebben eerder als doel gesteld om: “per 2030 100% duurzame opgewekte energie te verbruiken zonder inzet van fossiele brandstoffen”. De oplossing dient te passen binnen de randvoorwaarden: duurzaamheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid (leveringszekerheid) van energie.
Tijdens de marktoriëntatie willen de provincies graag een actueel beeld krijgen van de energiemarkt en anderzijds verkennen wat volgens marktpartijen de mogelijkheden zijn om haar doelstelling te verwezenlijken.
Samengevat bespreken wij graag de volgende onderwerpen:
• De gevolgen van hoge en volatiele energieprijzen voor leveranciers;
• De effecten daarvan op mutatie- en volumebandbreedtes;
• De effecten op de looptijden;
• Het productaanbod (EPEX-spot versus ICE-ENDEX);
• De beschikbaarheid van duurzaam opgewekte elektriciteit en mogelijkheden tot inbreng eigen opwek;
• De voor- en nadelen van het collectief inkopen, vanuit de leverancier beschouwd;
• Welke andere manieren er zijn om in de energiebehoefte te voorzien;
• Uw oplossingsrichtingen voor de doelstelling 2030 van de provincies en op het onderwerp uurmatching in het algemeen;
De gesprekken worden gevoerd aan de hand van de vragenlijst (bijlage 2)
Graag ontvangen wij ter voorbereiding op het gesprek van u de antwoorden op de vragen, waarop tijdens het gesprek een nadere toelichting wordt gevraagd.
Voor het gesprek maken wij gebruik van de applicatie MS Teams. Het gesprek zal ongeveer 60 - 90 minuten duren. Deze marktoriëntatie is op Tenderned aangekondigd, alle marktpartijen kunnen zich aanmelden. Bij de inschrijving kun u aangeven op welk(e) moment(en) u en uw collega’s kunnen deelnemen.
Door deelname aan de marktoriëntatie stemt u in met de voorwaarden die zijn vermeld in bijlage 3.