Schiphol Nederland B.V. heeft voor de hardware van het bestaande ACSM (SCADA) systeem behoefte aan preventief en correctief onderhoud om daarmee in een goede en betrouwbare werking van het systeem te voorzien.
Deze dienst heeft een aantal kenmerken.
• Voor het uitvoeren van de dienst is een Stipel certificering vereist
• Ten behoeve van het correctieve onderhoud is een 24/7 beschikbaarheid vereist
• Daarnaast is het ACSM systeem Schiphol specifiek waardoor bij een eventuele transitie voor een nieuwe contractant een relatief hoge investering gevraagd wordt.
• Het systeem is zeer stabiel en er komen relatief weinig storingen voor waardoor de doorlooptijd bij een eventuele overgang naar een nieuwe leverancier een relatief lange doorlooptijd zal vergen.
• Tevens is de benodigde hoeveelheid preventief onderhoud door de impact van Corona op Schiphol drastisch beperkt. Schiphol verwacht dat dit de komende jaren voor deze dienst zo zal blijven.
Bovenstaande kenmerken, gecombineerd met marktonderzoek leiden tot de conclusie dat de huidige leverancier, Baas B.V. de enige leverancier is die aan bovenstaande kan voldoen. Schiphol is daarom in de veronderstelling dat mededinging om technische redenen op dit moment ontbreekt.
Schiphol Nederland B.V. is daarom voornemens onder toepassing van Art. 3.36 lid 1 sub c) onder 2 Aw een onderhandelingsprocedure zonder aankondiging met Baas B.V. te starten voor onderhoud aan het ACSM systeem voor een periode van 4 jaar en 4 maanden.