Dagelijks rijden er veel (vracht)auto's vanuit het oosten van Overijssel via de N377 de N340 en N48 naar Zwolle en deA28, en omgekeerd. Deze wegen zijn vooral in de spits erg druk, waardoor de doorstroming vermindert en het verkeer vastloopt.
Daarnaast zijn de N340/N48 en N377 niet duurzaam veilig ingericht. Om het verkeer ook op de langere termijn veiliger en vlotter te kunnen laten doorrijden, heeft de provincie besloten de N340/N48 en N377 aan te passen.
Dit betreft een aankondiging van een wijziging van de opdracht, conform publicatieblad F-20.
Het bij het contract gevoegde Referentie Ontwerp (RO) was niet voorzien van een VVA1 (Verkeersveiligheidsaudit) en is een noodzakelijke voorwaarde van de toekomstig beheerder Rijkswaterstaat om het RO nader uit te werken tot VO, respectievelijk DO en UO. Het RO is door de Opdrachtgever vertrekt en derhalve is de uitvoering van de VVA1 een verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever. De resultaten van de VVA1 leiden tot een wijziging in het RO. De scope van de wijziging betreft op hoofdlijnen een aanpassing in wegtypen en verlaging van snelheden op de N340.
Uitvoeren van een VVA1 (opgelegde verplichting van toekomstig beheerder Rijkswaterstaat) op Kunstwerk 1 en raakvlakhoudende weginfra op het RO heeft door OG niet plaatsgevonden. Dit is uitgevoerd na gunning opdracht. De daaruit voortkomende noodzakelijke aanpassingen moeten daarom binnen de overeenkomst worden gerealiseerd en zijn. De aanpassingen zijn vanuit veiligheidsoogpunt (uitkomsten VVA1) noodzakelijk.