Schiphol Nederland B.V. was voornemens om in het eerste kwartaal van 2021 een Europese Aanbesteding te starten voor de concessies ten behoeve van het straat taxi proces te Schiphol. Schiphol heeft als doel om het straat taxi proces 24-7, door middel van duurzame taxi’s met kwalitatief goed personeel, beschikbaar te stellen aan de passagiers.
De uitbraak van de Corona pandemie heeft echter gezorgd voor een drastische afname van passagiers op Schiphol (ongeveer 80% van de local boarders). Dit betekent dat ook de vraag naar taxiritten drastisch is afgenomen. Voor het aantal taxiritten heeft dit geresulteerd in een daling tot ongeveer 10% van het niveau voor de Corona Pandemie uitbraak begin 2020.
Vanwege de Corona crisis acht Schiphol Nederland B.V. het niet opportuun op korte termijn een aanbesteding in de markt te zetten. Op dit moment bestaat er een hoge mate van onzekerheid over de ontwikkeling van het herstel van de luchtvaart en het toekomstige gebruik van de taxi voorziening op Schiphol. Hierdoor is het niet mogelijk om de toekomstige scope van het straat taxi proces vast te stellen. De complexe en langdurige transitie naar nieuwe concessionarissen vraagt om hoge investeringen van de concessionarissen die gezien de lage vraag naar taxiritten niet goed kunnen worden terugverdiend.
Schiphol Nederland B.V. verlengt daarom onder toepassing van 2.163e AW de overeenkomsten met de huidige concessionarissen t/m oktober 2024, ervan uitgaande dat in de loop van 2022 meer duidelijkheid zal ontstaan over het herstel van de luchtvaart, zodat eind 2022 een aanbesteding kan worden voorbereid voor het straat taxi proces vanaf november 2024.