Dit project bevat de resterende werkzaamheden aan de bermen, het fietspad en de kabels en leidingen. De werkzaamheden vinden grotendeels aaneengesloten plaats over een tracélengte van ca. 10 kilometer. Een overzichtskaart ziet u op afbeelding 1.
Afbeelding 1. overzichtskaart
Het betreft werkzaamheden waarbij het huidige (berm)profiel gewijzigd gaat worden. Door, aan de noordwestzijde van de hoofdrijbaan, het aanbrengen van een kantelberm met daarbij inbegrepen de verschuiving van de watergang en door, aan de zuidoostzijde van de hoofdrijbaan, een verschuiving van het fietspad en de watergang.
Het traject is verdeeld in 3 deelgebieden. De volgorde van uitvoeren is:
• Deelgebied Noord: Holwerd - Blije; uitvoering 2e helft 2017
• Deelgebied Midden: Blije - Ferwert;
• Deelgebied Zuid: Ferwert - Hallum; uitvoering gereed eind 2018
Bij de uitvoering van deelgebied Noord, vanaf het startpunt tot Dykslobbe, dient u rekenschap te houden met het feit dat de werkzaamheden plaatsvinden aan een secundaire zeewering waarvoor er een tijdsbeperking geldt tot wanneer de werkzaamheden mogen plaatsvinden, 1 oktober.
Naast het verleggen van de watergangen en het fietspad zijn aanpassingen aan de ondergrondse infrastructuur noodzakelijk. De knelpunten met de ondergrondse infrastructuur doen zich alleen voor aan de zuidoostzijde. Door verschuiving is het noodzakelijk om grotendeels alle in de huidige buitenberm en onder het fietspad gelegen kabels en leidingen te verleggen en/of te vervangen.
Het werk kent hierdoor een grote complexiteit door de samenhang tussen het civiele werk en het verleggen van de kabels en/of leidingen. Er zijn verschillende disciplines aanwezig, welke allemaal in de lengte gelegen zijn, in een, voor de uitvoering, zeer krap beschikbaar ruimteprofiel.
Het gebied kenmerkt zich om de archeologische waarden. Voor de verlegging van de watergangen worden grotendeels maagdelijke terreinen aangesneden. Voor enkele van deze percelen bestaat de mogelijkheid op de aanwezigheid van archeologie. De terreinen die dit betreft zijn in het voortraject al in beeld gebracht evenals de te treffen beheersmaatregel.
Het is hierbij van belang dat de utilitaire zoveel mogelijk fietsroute in stand gehouden wordt, woningen en landbouwpercelen ten alle tijden bereikbaar blijven.